SØNDAG…


 

Sofa søndag og kamera søndag er noen stikkord for min dag idag. Jeg har en skikkelig Marie dag idag å er i sving med noe av det jeg liker aller best! Ta litt bilder å jobbe med bildene etterpå.

En ting er å style , finne motiver å ta bildene, om ting ikke er slik du vil ha det allerede da 🙂 En annen ting og det som ofte er hele moroa, er å legge bildene inn på datamaskinen, luke bort de jeg ikke er fornøyd med, å leke seg med resten til jeg føler jeg er helt fornøyd. På ca 15 min, eller mindre, kan det fort bli 100-200 bilder, og kanskje også av de samme tingene.. Det høres kanskje sprøtt ut om du ikke er den som fotograferer mye selv. Selvfølgelig er dette veldig varierende, å kommer veldig an på hva man tar bilder av. Personlig har jeg stor tendens til å ta ekstremt mange bilder når jeg er i gang. Når du tar i mange forskjellige vinkler, lagt ifra og nærbilder, har du plutselig klikka veldig mange på veldig kort tid! 

Om man skal ta bilder av ting i bevegelse blir det enda mer bilder. Her må man bruke de riktige innstillingene, og være rask. Istedenfor å trykke mange ganger på kameraet når du tar bildene, er det lurt å bare holde knappen inne slik at du etterpå kan finne og ta vare på de aller beste bildene. Da blir det flere bilder i sekundet, og ofte kanskje 5 bilder av 100 som du vil bruke videre.

    
 

Det meste av arbeidet begynner derfor etter bildene er tatt. Det krever veldig mye tid og jobb med å få bildene best mulig. Kanskje er en uheldig med lyset på de bildene som kunne vert de beste.. Da kan man for eksempel legge på litt skygge, eller justere litt på lyset ved hjelp av forskjellige bilderedigeringsprogrammer. Det finnes veldig mange slike programmer, men man trenger ikke de dyreste programmene for å få til gode bilder. Mye kommer også an på hvilket objektiv eller filter du har til kameraet når du tar bildet, og det er ikke alltid man trenger å redigere heller. Jeg for min del liker veldig godt å legge litt ekstra kontrast på bildet, fremheve farger eller gjøre fargene roligere. Alt ettersom hva jeg tar bilder av. 

Det er et helt hav av innstillinger, bøker, kurs osv osv, å jeg tror ingen kan bli utlært på området. Hele tiden vil en prøve nye ting, oppgradere kameraet, få seg nye objektiver og filtre. Jeg for min del klarer meg veldig godt med de objektivene jeg har nå, å har vert ekstremt heldig med å få to objektiver av far til Pål Børge, som også er helt hekta på foto! Dette var noen han ikke brukte lengre, fordi de ikke passet til det nye kameraet hans, + at jeg fikk et av han og moren til Pål Børge til jul i fjor. Det var helt utrolig snillt, å jeg blir enda i sjokk når jeg tenker på at jeg fikk en så flott presang!!!! Vet enda ikke hva jeg kan gjøre tilbake som takk nok. Snillere å mer gjestfrie mennesker skal en lete lenge etter, så jeg føler meg veldig heldig som har fått lov å bli kjent med dem. Traff og hadde snakket med dem flere ganger før jeg verken hadde sett eller truffet Pål Børge også, men det er en helt annen historie 🙂 Det ble litt humoristisk første gang han tok meg med hjem på middag for å si det sånn…

Da skal jeg fortsette med bildeprosjektene mine og snart starte på middag til arbeidskaren min. Han har stått på i hele dag å gjort siste del ferdig av barnerommet! Kjempeflink! Gleder meg veldig til starte innredningen skikkelig. Bilder kommer selvfølgelig etterhvert 🙂


 

 

2 kommentarer

Siste innlegg