LITT Å TENKE PÅ, NÅ SOM BUTIKKENE GLITRER!


 

 

Om man tar seg en tur i butikken i disse dager, er det veldig tydelig at det går mot slutten av året og at vi beveger oss mot jul..

Husker det som om det var i går at jeg la meg lille julaften, og nesten ikke klarte å sove på grunn av alle de store forventningene til dagen etter. Det var et helt år siden sist, å jeg ville ikke gå glipp av noe som helst. En helt spesiell glede på den tiden, og det kribla alltid ekstra i magen..

Når man blir eldre blir det annerledes, og noen tenker kanskje mer stress enn gøy rundt julen. For noen er det kanskje også et pust i bakken med å ta ferie fra en travel jobb, og bare slappe ekstra godt av med seg selv, og lade opp til et nytt år.. Når man får barn selv, kan jeg se for meg at julen tar oss litt tilbake til da vi var små igjen. Vi ser lyset i øynene deres, og den store spesielle gleden for denne tiden, og spesielle kvelden. Vi husker akkurat hvordan det var selv, å får enda mer å glede oss over når vi ser hvor glade barna blir. Det er gøy å feire jul med bare voksne også, men med en gang det er barn tilstede på julaften, blir det helt annerledes..

MEN!

Når vi går i butikkene, og drømmer oss bort i alt det fine vi ser, glemmer vi ofte en veldig viktig ting. Vi glemmer den verdenen som finnes bak alle julekulene, og alt glitteret.. Alle dem som gruer seg til hver gang julesnakket begynner, og som gleder seg like mye til det er over, som det jeg gjør til det begynner, og kanskje enda mer. Kanskje er det barn som vet at de ikke vil få noe i julegave,eller barn som tenker på sinte foreldre og lukten av alkohol hver gang de ser en julekule… Og personer som er helt alene, å tenker på tomhet og sorg når de ser julematen 

Vi klager over noe hver dag, å blir liksom aldri fornøyde med noen ting.. Før i tiden var det appelsinen barna gleda seg til på jul, mens nå er det om å gjøre å få den feteste tv`en, nyeste ipaden, mobilen, slalåmskiene, eller den dyreste veska på hele skolen.. Allikevel vil vi bare ha mer, å glemmer de dyre og flotte julegavene når vi ser noen som har noe bedre uka etter.. Jeg seriøst skjemmes over dette! Å synes det er helt sykt hvordan det har blitt, å hvordan det bare fortsetter å utvikle seg..

For meg er julen den aller beste tiden på året, å jeg gleder meg bare mer og mer for hvert år. På grunn av huset, og den lille som ventes rundt hjørnet, kan jeg nesten ikke vente med å pakke frem julepynt å begynne julen i år..(Så jeg er ikke et hakk bedre..) Dette nettopp fordi jeg ser på julen som en fin tid til å være sammen med dem man er glad i, å en tid for å gjøre noe ekstra hyggelig for andre. Veldig mange av oss har enten en eller flere som mangler rundt bordet, å som jeg nevner tidligere, kanskje ingen i det hele tatt. Vi vet bokstavelig talt ikke noe om hvor godt vi har det! Det at julen bare skal være stress og en stappmett tid, det sier bare at vi har det alt for godt.

Om jeg hadde fått en kvist til jul, eller en sten, hadde det garantert blitt mye latter og tull rundt dette. Å det er nettopp det å glede andre som betyr noe. Jeg elsker jo å dekorere, så hadde garantert funnet en plass til pinnen og stenen også, å hatt noe morsomt å sett tilbake på hver gang jeg så på det 🙂 

Ta vare på hverandre folkens, å gled noen som trenger det mer! Kjøp asfalt eller =Oslo, å virkelig få se verdens ERLIGSTE å herligste smil !! Å ikke minst gled noen som virkelig trenger det, og som kommer til å leve på den gleden av at du ga en ørliten støtte, kjempe lenge etterpå. Du vil garantert få kjenne på en helt egen glede selv også. Hjelp den gamle damen med slitt stokk over veien med handleposene sine, eller tilby henne å sitte på om du skal samme vei. Det er en veldig liten tjeneste for oss, men kan kanskje bety en hel verden for henne! Den jenta du så med skitne og stygge klær på julemarkedet, hun hadde kanksje på seg det fineste hun eide!! Å hun skulle virkelig ønske hun hadde råd til å kjøpe en liten ting til noen hun var glad i.. 

Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe en..

 

 


 

 

 

e

 

1 kommentar
    1. det du skriver er bare så innmari sant, i fjor slet jeg skikkelig med å finne jule følelsen, syns allt bare handlet om å leite etter julepresanger, i byens varehus, Men så så jeg en anongse i byen,s avis, om aksjon julekurv, det handlet om å fylle en kurv, å gi bort til noen som trengte, Super ide synes jeg, så jeg kontaktet damen bak iden, så fikk jeg plutselig litt mer å gjøre før jul, Jeg fikk ansvaret for å kontakte butikker rund om kring i byen. henge opp lapper, å få alle til å bidra med en ting eller 2 til fattige her i vestfold, Å plutselig kom Jule følelsen og Jule gleden. så for min del, så var det bare rein bonus å bli med på noe sånt 🙂

Siste innlegg