ALLE SOM JOBBER KAN HA RÅD TIL DYRE TING!

 


Interiør handler om prioriteringer og interesse. For å sette det litt på spissen, har du råd til en dyr pute om du har råd til å drikke brus hver helg!

Interiør og detaljer har ligget som interesse i mange år, å jeg husker da jeg var liten at jeg lusket meg rundt hjemme å så om jeg fant noe pynt jeg kunne “sniklåne” av mor til rommet.. Det var ekstra stas å ha noe pent å pynte med da jeg hadde rydda, å det var også en liten motivasjon for å rydde da jeg visste jeg skulle pynte med noe etterpå.. Det var ikke så ofte jeg kunne gjøre dette, da jeg visste mor ville bli sur å være rask med å ta det tilbake til stuen..

Jeg flytta hjemmefra da jeg var 17 år for å gå på skole, og flytta aldri skikkelig hjem igjen. På internatet og hyblene/leilighetene jeg har bodd i har jeg alltid likt å pynte. Når du flytter ut tidlig er det veldig begrenset hva pengene kan gå til, å det viktigste for meg var at det skulle gå rundt med husleie og mat. Jeg hadde svært sjelden råd til å kjøpe pynt, og de pengene som skjelden var til overs de gikk til fest og moro.. Når jeg tenker etter var det ofte vi prioriterte fest foran skikkelig mat.. Ikke noe smart, men hvem har vel ikke vert der en gang?

 Utenom arbeid på gården da jeg var liten, fikk jeg første skikkelige jobb i 12-13 års alderen, å har hele tiden hatt en jobb som jeg har tjent noen kroner på etter dette i helger og ferier. Jeg lærte tidlig viktigheten av å tjene penger, å har kjent godt på kroppen hvordan det er å ikke ha penger. Å måtte leve på makaroni eller suppe i lengre perioder, å det å alltid føle enn må si nei til å være med på ting.. Den vonne følelsen av å måtte ringe mor å spør om å låne litt om det knep skikkelig, som igjen var alenemor til 4 og måtte snu på hver krone selv.. Den ble bare verre for hver gang. De aller fleste har vert der en gang i løpet av livet, å jeg synes det bare er sunt å ikke lære å få alt i hendene. I ettertid var det vert tårer og svette, men det var ikke noe særlig da det sto på..

– Når man sliter seg oppover, desto bedre blir følelsen når man ser den strake sletta på toppen..

Som nevnt i tidligere inlegg har jeg alltid vert en drømmer, og etterhvert jobbet mot et mål. Når det kommer til pynten har jeg prøvd å gjøre det så koselig som mulig med de tingene jeg har hatt, de forskjellige stedene jeg har bodd. Det har vert alt fra ting fra naturen, hodeskaller, kniver, rosa, sort hvitt og farger..  Man kan kategorisere livet sitt, å sette det i utrolig mange forskjellige bokser, å når jeg tenker på pynten og interiøret oppigjennom har det vert en utrolig spennende reise bare det..

Som 20 åring startet jeg som lærling og fikk tjent nok til at jeg faktisk kunne begynne å spare. Jeg er foressten utdannet driftstekniker i Akvakulturfaget, å startet som lærling på et matfiskanlegg på sjøen, å jobber nå som forsøkstekniker på en forskningsstasjon. Utrolig spennende, å noe jeg interesserer meg mye for å trives godt med. Det er noe som er laangt borte fra den store interiørlidenskapen min, å kommer kanskje som en overasskelse for noen. Jeg har mange år foran meg, å hvem vet hva jeg driver med om 10 år?

 

Potteskjulerne i vinduskarmen har jeg laget selv med sekkestrie/jutestoff. Stoffet er pakket rundt gamle potter og festet med jutetråd.

 

Nok om det. Da jeg begynte som lærling å fikk anledning til å spare, var det etterhvert lappen som stod for tur. Den virka langt borte, å spesielt økonomisk. Jeg fikk meg lappen til slutt, over 45 000 kr fattigere. Men det var absolutt vert strevet. Ikke bare en mestringsfølelse å bestå teori og førerprøve, men også økonomisk.  Samtidig som jeg tok lappen, sparte jeg litt, og jeg hadde også råd til å kunne kose meg litt ekstra i forhold til før. Når man vet hvordan det er å klare seg på minimalt, og snu på hver en krone, tror jeg det har vert lettere for meg å ikke bare bruke når jeg har fått mer penger å rutte med. Frykten for å havne tilbake dit jeg var, den vil jeg alltid ha, men samtidig er det også et kapittel som er ferdig, å en del av læringen om å klare seg selv.

Gjenbruksbutikker, tilbuder og salg er alle store gullgruver for interiørelskere. Man kan finne mange skatter, å gjøre gode kjøp. Om man vil ha litt mer eksklusive ting, men ikke har penger til det kan man begynne å spare til bestemte ting. Dette er noe jeg bare har blitt mer opptatt av etter å ha spart mye oppigjennom.. Selvfølgelig kan dill og småkjøp være spennende, men av erfaring ser jeg at de tingene jeg ser meg ut å venter med å kjøpe, det er de tingene jeg har lengst og ender opp med å like best. Det har også litt med at jeg intresserer meg mer for større ting på grunn av stilvalg.. Jeg har blitt helt forelska i den amerikanske Hampton stilen, å merketing jeg aldri har brydd meg om, må jeg inrømme jeg har begynt å dra inn mer og mer når det gjelder valg av interiør. Man kan også se på det som en investering, da kjente merker er lettere å selge om man skal det.. 

Nå ser det ikke akkurat ut som i et Hampton hjem hos oss, men jeg henter mye av inspirasjonen min derfra. Cottage stil, shabby chic, landlig og cabin er noe jeg elsker. Koselig, avslappet og med en touch av glam. Noen kaller det sløs å kjøpe et putetrekk til flere 100 lapper, eller en veggklokke til fem ganger så mye.. De samme personene er kanskje de som spiser ute veldig ofte, reiser på dyre ferier flere ganger i året eller unner seg annen form for luksus. I bunn og grunn handler det kun om prioriteringer å hvilken interesse man har! Kvalitet er også noe som spiller inn for meg, å det å kjøpe noe som går i stykker gang på gang, eller slites raskere ut, kan plutselig bli like dyrt som det som varer lenge å kjøpes kun en gang…

– Man trenger absolutt ikke være søkkrik for å kjøpe dyrere ting.. Å man kan absolutt blande dyrt, billig, gjenbruk og DIY! 

Det å unne seg noe vakkert er utrolig viktig. Det å se at det kommer resultater ut fra det man jobber for hver dag er viktig for videre motivasjon. Om det er en fiskestang, en pute, dyr veske eller et nytt sett med briller, er det viktig å av og til kunne tenke på seg selv, å dyrke interessen. Har du råd til å spise ute, spise godteri eller å gå på puben, har du også råd til å unne deg den klokka eller dataspillet.. Spørsmålet er bare hva vil du bruke pengene på? Det tar tid å skape et hjem, å viktig å bo seg inn. Når jeg skal unne meg noe skikkelig vakkert, er mye av kosen det å planlegge å glede deg til å plassere det jeg har bestemt meg for..

 Noen vil kanskje bli irriterte på dette inlegget, å noen vil se realitet i det. Om du jobber å sliter for å overleve, å lever på det strammeste budsjettet noen kan tenke seg, gjelder dette selvfølgelig ikke deg. Men jeg mener allikevel at så lenge du har råd til en ørliten ting som er “mer en nødvendig” kan du faktisk kjøpe deg nesten hva som helst om du sparer lenge nok og prioriterer. Er det noe som er viktig for deg, får du det til. Å ALLE kan gjøre nesten hva de vil, viss de virkelig vil det nok….

#interiør #okonomi #sparing #hus #hjem


–> Følg gjerne bloggen min på facebook, for interiørtips, inspirasjon og DIY ved å klikke her <–


 

7 kommentarer
    1. Det handler bare om prioriteringer, om jeg først ser noe jeg vil ha, så skal jeg ha det, samme hva det koster (nesten), har en del ganger kjøpt ting som kan likne, og endt med å kjøpe det andre alikevell. Jeg kjøper jo ikke ting jeg ikke har råd til, veldig redd for å havne i en luksusfelle, og har brukt master card en gang i livet, og fikk nesten ikke sove frem til jeg fikk betalt det, haha, det var snakk om 500 kr. Uansett så er jeg helt enig med deg, føler meg bra når jeg har fine ting rundt meg, og har derfor spart og kjøpt ting jeg liker, om det gjelder klær, sko eller interiør 🙂

    2. Dette var et veldig godt og gjennomtenkt innlegg! Så lenge man sparer og har den riktige innstillingen, ikke løp og kjøp nå med en gang, er det meste som du sier oppnåelig for de fleste. Forfriskende blanding av dyrt/billig/brukt og Diy gir en fantastisk egenart til et hjem.

    3. Marlene: Helt sant 🙂 Veldig fornuftig å sjekke lommeboken sin før en handler noe, å eventuelt planlegge/spare 😀 Høres ut som du er en fornuftig dame 🙂 Takk for koselig komentar ! Ha en fin kveld 🙂

    4. Sparing: Tusen takk for koselig komentar 🙂 Det er helt sant! Å jeg merker jeg blir litt provosert av alle som klager på at de ikke har råd til den tingen di kunne tenkt seg til stuen, mens de stikker på byen og frotser i luksus samme kveld.. Det handler kun om prioriteringer, å for meg er det helt uaktuelt å reise på ferie/ kjøpe dyre møbler med penger jeg egentlig ikke har der og da 😀 Likte godt det inlegget du skrev om *Louis Vitton* vesken.. Å det handler jo egentlig om det samme 🙂 Tenker foressten på det inlegget hver gang jeg går i undertøy skuffen.. Utrolig godt poeng, å noe som bare flere og flere burde tenke på! Spesielt før de legger seg ut i hva andre bruker penger på.. 🙂 Ha en fin søndags kveld! 😀

    5. Jeg er så enig! Er mang en gang en må bite i seg for å fremstå noen lunde sivilisert 😛 Tror ikke budskapet kan gjentas nok, eller på nok måter til at det går inn hos de som trenger det mest, men det er lov å prøve. Superviktig! Det er jo lettest å se på andre, men av og til blir det også litt for tydelig hvor pengene flyr. Så utrolig kult at du husker innlegget! Jeg teller selv fortsatt på knappene om jeg skal tørre å ta “trusetelling” her hjemme…. Super søndagskveld til deg også 🙂

    6. Wow….flott innlegg, så fint at du tar det opp👍 Jeg har mer enn en gang ristet på hodet over innlegg på interiør sider om luksus og kataloghjem hvor det ser ut som om folk ikke bor…må ærlig innrømme at jeg blir litt provosert….selv om jeg vet at det er dumt å la seg provosere🙈 Men ja…er så enig med deg, jeg er aldri på ferie, spiser nesten aldri ute å kjøper ikke mye klær å sko…her er hjemmet vårt på vår prioriteringsliste å det bruker vi penger på og koser oss skikkelig med det. Godt innlegg👍👍

    7. Heldigvis kan jeg strikke /hekle sy mine egene ting for det fineste jeg vet er særegne og spesielle vakre ting ikke alle Andre har. Må jo betale for garnet, men prioriterer heller å spare pengene til Bsu og evt og datteren min trenger som nå vinterklær. Møbler kan man ordne rimelig og fikse opp til s7tt eget . Å bruke formue på ting pga merket er rett og samtidig leie er jo ikke å prioritere rett. Bedre å spare dem til noe eget ❤🤗

Siste innlegg