PUTEDILLA!

Jeg legger ikke skjul på at jeg elsker tekstiler å spesielt puter… Sent i vinter begynte jeg å sy litt putetrekk selv, noe som ble en stor suksess her i huset å som bare har ballet på seg! Lettere å variere i trekkene på en rimelig å god måte + at man får dem slik som man vil. Man kan rett og slett ha MASSE puter med god samvittighet 😀 Det blir ikke bedre en man gjør det til selv, å det blir ikke dyrere en det heller 😀 

Har du for eksempel noen gamle gardiner, en gammel kjole eller et teppe du ikke bruker lengre, er det fort gjort å bruke de om igjen i en seng, sofa eller godstol. Man sparer seg for å kaste å man sparer en god del penger! 🙂 Med selvlagde puter i “bunn” kan man heller ha en eller to litt eksklusive om man vil for pynten sin skyld.

 

 

Putene syr jeg med samme prinsippet som putetrekka man har til sengetøyet, ved å brette puta inn i trekket uten glide/borrelås. Jeg har skrevet et innlegg om dette før ( HER ) , men tenkte jeg ville vise de nyeste putene jeg har + ta en liten repetisjon da jeg får mange spørsmål om putene i sofaen min.

 

 

 

 

Alt du trenger er stoff, en symaskin eller nål og tråd om du ikke har en. Puta du vil ha nytt trekk til kan du bruke å måle me. Om den er 50x50cm vil jeg si du trenger 132,5 cm langt stykke stoff, og 55cm bredt. Da har du alltid 2,5 cm å gå på, på hver side, å 25 cm til å lage “lomma” du skal brette puta inn i med. Bedre å ha litt mer å gå på en litt for lite å heller klippe av til slutt.. Puta syr du på vranga å da gjør det ingenting om det er litt ekstra på kantene da det ikke vil vise til slutt uansett..

 

 

 

For en penere kant akkurat i åpningen, bruk et strykejern når du bretter og før du skal sy sammen. (Stoffet på bildet er et som blir brukt til gardiner)

Om du ikke har noe hjemme du kan bruke, er stoff å få tak i overalt. Det finnes i alle slags prisklasser, å man kan bruke hvilket stoff man vil å lage puter av.

 

 

De siste putene jeg har sydd har jeg sydd i 2 ulike nyanser lin og 1 type gardinstoff. Lin koster litt ekstra, men her er det også kjempe god kvalitet på stoffet. Jeg bare elsker beige! Å siden jeg har mye kurv og hvitt er det perfekt å kombinere med tekstiler i beige å lysere brunt eller litt grått…

Lappepute kan man også lage om man har masse rester, men det krever nok litt mer tid og tålmodighet. Alt går 😀

Noen av dere andre puteelskere som syr selv? Eller kanskje er det noen som fikk litt tips?^^ Det er gøy å lage litt selv, å legge litt ekstra personlighet mellom interiøret 🙂

–> Besøk gjerne å lik Kvitlyngveien på Facebook, her! <–

#interiør #puter #tekstil #sy #lagselv #stue #hjem #beige #rivieramaison

8 kommentarer

Siste innlegg