LOFTSTUE OG KLEKKERI!

God kveld i stuene 🙂

Vi er så heldige å ha noe skikkelig spennende på gang i loftstuen vår !! Å ikke noe hva som helst 😀 

 

Noen loft er til for fotballkamper, spillkvelder, en plass for oppbevaring, hobbyrom eller lignende. Her i Kvitlyngveien skjer det stadig noe nytt, å i loftstuen vår kan det både bo mennesker å dyr 🙂 Jeg har vært så heldig å få låne meg en rugemaskin, som jeg har fylt med 11 egg. Om 27 dager fra i dag, krysser jeg fingrene for at jeg ser noen søte små andunger hakke seg ut 😀 <3

 

 

Jeg er helt i 100, å med full nedtelling gleder jeg meg til å følge med på en helt spesiell utvikling de neste 27 dagene (28 fra da de ble lagt i maskinen)  🙂 Iallfall forhåpentligvis 😀 Jeg vil holde dere oppdatert så godt jeg kan. Viss alt går etter planen vil jeg prøve å ta bilder underveis når jeg lyser eggene, slik at alle som vil kan følge med på hvor de ligger i løypa 😀

Om noen skulle lure eller reagere på om disse er fratatt et rede, var disse eggene forlatt av moren. De har ligget kalde i redet noen dager, men prosessen skal høre til å starte når de kommer i rugemaskinen viss eggene er befrukta å ikke vært ruget på. Det var totalt 11 egg, så det blir spennende å se hvor mange det kommer noe ut av 😀 Jeg prøver å spraye eggene med litt vann ca 1 gang til dagen, for å illustrere at moren legger seg på dem etter en svømmetur for at det skal være mest mulig naturlig…

 

Bildet over og under tok jeg av andungene i fjor. Om jeg ikke husker helt feil fikk vi klekket ut rundt 20 stykker.. Er de ikke søte? 😀 

På arbeidsplassen hvor jeg jobber til vanlig har vi en dam, og en pen hage med masse ender i. Det hører med til denne tiden av året at det er andunger å se på rekke bak moren, enten svømmende eller trippende på plenen. Det som er leit er at de som regel forsvinner en etter en i løpet av kort tid på grunn av at de er et lett bytte for andre dyr..

 

 Vi har pleid av og til å ruge frem noen fra jobb å ha de på et trygt sted til de blir litt større for at de skal ha større sjanse for å overleve, og selvfølgelig for kosen og interessen sin skyld. Man kommer ekstra tett på naturen når man får være med på ting som dette. Jeg elsker dyr, å fugler fascinerer meg enormt. Dette er bare så utrolig spennende, å andunger må vel være noe av det søteste som finnes.. Siden jeg har permisjon i år, er jeg så heldig å få prøve å klekke de ut hjemme denne gangen, å kan dermed følge ekstra godt med på hva som skjer inni der 😀

 

 

Da er det bare å krysse det man har å vente i spenning 🙂 Jeg har litt filmer å bilder fra tidligere jeg kan legge ut etterhvert.. I slutten av rugetiden vil man til og med kunne høre at det er liv i eggene 😀 Hihi ^^ Det kan skje mye rart mellom møbler og interiør her i huset 😀 Å Pål Børge må bare forberede seg på at dette sikkert ikke blir siste gangen jeg drar inn noen utradisjonelle dyr til hjemmet.. 

#andunger #dyreliv #dyr #natur #egg #loftstue 

 

0 kommentarer

Siste innlegg