HJEMMELAGA HVITLØKSMIKS, DYRKET I HAGEN!

Men lukta er en annen ting.. 

Husker dere hvitløken jeg satt tidlig i vår ? Den 10 April satt jeg ca 15 hvitløksfedd i hver sin bøtte (5 bøtter). Her kan dere se resultatet og ikke minst hva jeg gjorde med all hvitløken !
 

 

 

Spylte de fri for mollrester ute i hagen før jeg tok dem inn, for å unngå mest mulig gris…

 

En “hvitløksmasse” skal lages, å det første jeg gjorde var å rense hvitløken for jordrester og styggere partier på stilken. Deretter kutta jeg det opp i litt mindre biter (delte de på bildet i 4, og de litt større i litt fler). 

 

Deretter brukte jeg stavmikseren på å mose alt sammen til en grøt. Jeg hadde også i olje og litt salt. Her kan du ha i hvor mye olje du vil, til ønsket konsistens. Det samme med andre krydder også. 

 

Perfekt å lagre på små glass, som for eksempel dette tomatpure-glasset! 🙂 Kan brukes i alt du vil i matlaging, og viss du har enda mer olje i, tipper jeg det kan være kjempe godt å smøre poteter som skal grilles i ovn eller på grill, sammen med andre typer krydder også om du ønsker det 🙂  Jeg er usikker på holdbarheten, men dette holder seg LENGE i kjøleskap! Andre jeg kjenner bruker det opp mot et år etter at det kom i kjøleskap 😀

Hvitløken satt jeg som sakt 10 April, å høsta 6. juli, så dette tok ikke lang tid å høste. Viss jeg setter nye nå ganske raskt, klarer jeg helt sikkert å høste en runde til 🙂 Men jeg tror jeg venter til neste år, da jeg fikk mange glass utav de bøttene her. De aller minste hvitløkene samla jeg å planta i en bøtte for seg selv, da jeg tok inn de andre. Jeg får se hvordan det går med de 😀 

Kjempe gøy å prøve å få frem litt grønnsaker selv i egen hage 🙂 Ellers har jeg jo gressløk, ramsløk, persille og slike “vanlige” ting også 🙂 Hva planter dere av slike ting ?

Sjekk gjerne ut –> Hageglade på facebook <– , for mer tips til hage og blomster ! 😀 Du kan også følge hjemmet vårt på facebook, for oppdateringer og tips! 😀

#hage #kjøkkenhage

3 kommentarer

Siste innlegg