PERMISJONSLIVET, OG VÅRT VALG RUNDT DETTE.

 

En litet oppdatering etter at jeg har gått tilbake i permisjon 🙂

Dagene med de små er noen vi aldri får igjen senere. Vi har hele tiden ønsket at jeg skulle gå hjemme litt lengre, da vi ikke ønsker han inn i barnehage det første året. Siden vi har planlagt dette fra dag en, har vi satt til side litt penger hver måned, for at jeg liksom skal kunne “lønne” meg selv i den ulønna perioden. Det er flere måter å gjøre dette på, å jeg kunne selvfølgelig valgt 80% utbetalt å hjemme litt lenger, men for oss var det økonomisk lurest å gjøre det på denne måten.

Det er mange meninger ute å gå for hva som er best for barnet når det kommer til barnehage.. Dette tror jeg har mye å si for hva den enkelte forelder legger i det å gå hjemme med barnet sitt, og selvfølgelig hvilken situasjon forelderen er i. Nå har vi ønsket oss to tette barn veldig sterkt, å da jeg var heldig med å bli gravid så raskt igjen etter at jeg fikk Aleksander, går foreløpig alt etter planen 🙂 Jeg skal tilbake i jobb i desember og ut igjen i helt ny mammapermisjon i slutten av februar.. Disse månedene er planen at Trine skal være dagmamma, da hun skal gå hjemme med Tristan til neste høst. Hun skal også fortsette å ha Aleksander litt i starten av neste permisjon, og slik at jeg får barseltiden, de aller første ukene alene sammen med den nye lille spiren ^^ Eventuelt også en dag eller to mellom, det skal vi finne ut av hvordan vi vil gjøre det, da dette bare er veldig gøy for guttene siden de er jevnaldrende og leker så godt sammen 🙂 Da får jeg også litt avlastning, og tid å bli kjent med den lille. 

 

 

Drømmen min er iallfall å gå hjemme med begge barna det meste av tiden, da jeg har muligheten til det før Aleksander skal begynne i barnehagen. Jeg kan uansett ikke riktig vite hvordan det kommer til å bli, men jeg prøver å tenke at det kunne dem ikke før i tiden heller, å da var det ikke snakk om alternativer…. Det ligger i naturen vår og få barn, å da må man også klare å hanskes med mer enn et barn hjemme om man ønsker det tenker jeg 🙂 Det er klart det blir utfordrende, men det tar jeg som det kommer der og da 🙂 

Når det gjelder sosialisering mener jeg dette er hva forelderen gjør det til selv, for barnet sitt. I barnehagen kommer dette selvfølgelig litt gratis, men personlig er jeg litt i mot å bare kaste barnet rett inn i barnehagen så snart en får muligheten, om man egentlig kunne ha valgt annerledes om man ville. ( Minner om at dette selvfølgelig kommer helt an på hver enkelt situasjon… ) Det finnes også åpne barnehager i kommunene, barselgrupper og mye som ligger til rette for at man kan bli kjent med andre med barn på samme alder om man bare vil det selv. Mange ganger føler jeg det for mange er om å gjøre å rase gjennom hverdagen i en fei enten om det er å ha den beste utdannelsen, jobben eller hva det måtte være.. Liten tid til barna sine og mer fokus på karriere og kampen mot å “lykkes”. Målet mitt er som helt sikkert mange andre sitt, å være tilstede for barna mine så godt jeg kan, å jobbe på en måte som gjør at jeg kan kombinere dette uten å måtte være ampusten rundt hver eneste sving, eller gjøre alt i hastverk 🙂 Ta meg tid til å lytte om det skulle være noe når den tid kommer, å ikke hele tiden strebe etter ting jeg skulle ha gjort på jobb eller andre steder når jeg er hjemme. Jeg har selv valgt å få barn, å vil også nyte det så godt som jeg kan, så lenge det er mulig 🙂 🙂 <3  Kjærlighet kan ikke et barn få nok av, å det er stor forskjell på å gjøre barna bjørnetjenester enn å lære barna å bli selvstendige å vise dem hvor uendelig glade vi er i dem i form av kjærlighet og ikke minst omsorg. 

 

video:20160929094204

 

Er det ikke herlig !? De utvikler seg så fort, men jeg kunne aldri forestilt meg at det skulle gå SÅÅ fort som det faktisk gjør! 😀 Aleksander nærmer seg 11 måneder nå, å jeg føler det var i går at vi reiste hjem fra sykehuset. Nå reiser han seg til alt, går om det er noe å dytte på, eller bare reiser seg opp å står midt på gulvet 🙂 Plutselig går han helt selv, å det er en fantastisk reise å være en del av ^^ Jeg elsker mamma livet 😀 😀 

 

 

 

Om jeg er hjemme slik som i dag, og ikke ute å farter, er det også deilig å kunne nyte litt alene tid i sofakroken mens Aleksander har kvilen sin 🙂 <3 Eller springe rundt å dulle litt i huset ^^ Hihi… I kveld gir jeg dere masse barneroms inspirasjon, å dere er mer en velkommen til å ta en titt 🙂 Dette var litt av mitt, og mine tanker rundt permisjonen <3 Nyt dagen så lenge, så skrives vi i kveld 🙂

#familie #barn #baby #permisjon #mamma #hus #hjem 

 

2 kommentarer

Siste innlegg