BARE TENK LITT OVER DET…..!

Kjære alle sammen. Etter å ha sett siste episode av “Mitt lille land” på tv 2 (sesong 5, episode 2) er jeg bare nødt til å skrive noen ord.  

Kenneth fra Kristiansand forteller om en vond tid med mye mobbing i klassen og på skolen. Dette resulterte i at han som ung gutt skaffet seg en pistol og var klar for å skyte 4 i klassen sin + en lærer. Han valgte å snu på veien til skolen å deretter kvitte seg med våpnet, og det som fort kunne blitt Norges første skoleskyting skjedde ikke likevel. I episoden står han frem foran hele klassen sin som voksen mann i ettertid, og forteller dette og jeg kjenner tårene bare triller og triller <3

 


 

Mobbing er helt grusomt, å noe jeg har kjent veldig hardt på kroppen selv i barndommen. Det starter som regel ved middagsbordet hjemme når vi kanskje snakker om hvor irriterende naboene over gata er, hvordan maten til hun ene i foreninga smaker, alle de ubrukelige menneskene på tv eller hun dama som så skikkelig merkelig ut på butikken…. Når det gjelder å snakke nedlatende om andre kan vi det alle sammen, å jeg er ikke bedre selv. Tenk om alle vi voksne kunne være med å snu på den stygge trenden blant barna !!?? De vet ikke hvor mye det kan skade, å forstår ikke at mobbing kan få folk til å ta dumme valg, og at det faktisk tar flere liv i året !!!! Brutalt, men dessverre helt sant..

Jeg delte dette på en mammagruppe her forleden som jeg er medlem i. Med alle de verdifulle livene vi bærer rundt i magene våre, som vi vil skal få et fantastisk liv å ikke minst være glad i sitt eget liv en gang klarte jeg ikke la være <3 Tenk at vi alle kan være med å spare flere liv, ved kun å gjøre oss noen tanker om hvordan vi opptrer foran barna våre, og heller starte samtalene rundt bordet om noe positivt ! Å viss vi ikke har noe positivt å si om noen, ja da kan man la være å heller ha en rolig middag… Ingen kan vi forandre verden, men alle kan vi forbedre oss selv. Vi kan ikke alltid ta valg for barna våre, men vi kan lede dem i en positiv retning og lære dem om hva som er rett og galt. Noe som også er viktig å stå for i hverdagslivet å ikke bare når det “brenner” som verst. 

Som skutt ned fra stjernene…

Etter at jeg hadde sett episoden om Kenneth, får jeg en helt spesiell melding på bloggsiden min på facebook. En ung, hyggelig jente tar kontakt med meg helt tilfeldig. Hun skriver en tekst til meg, å legger ved link til en veldig fin sang.. Meldingen hennes handlet om en venninne som er en av de 9 beste, som fremover kjemper i tv2 programmet “The tream”. Emilie Adams heter venninnen, og sangen hun sendte heter “People Help The People”. En veldig fin sang, som passet usedvanlig godt inn etter alt jeg hadde sittet å tenkt over i forbindelse med det jeg nettopp hadde sett på tv… Veldig rørende! Å ikke minst synes jeg det er rørende at denne jenta har så stor omsorg for venninnen sin, og vil hjelpe henne best mulig med konkurransen. Herlig å vite om slike personer, å ekstra spesielt og rørende var det at akkurat hun skulle ta kontakt med meg å dele en sang som passet så godt akkurat denne kvelden….

–> Etter å ha lest alt dette vil jeg virkelig anbefale alle å lene des tilbake og lytte til sangen ved å følge denne linken! Del gjerne videre med venner også 🙂 Helt fantastisk! <–

 


 

Tusen takk for oppmerksomheten alle sammen. Dette temaet er så utrolig viktig, å noe vi tydeligvis har godt av å minne oss selv på. Noen mener mobbing ikke er alvorlig, da mener jeg at de har et alvorlig problem. Mobbing tar liv, å noe som burde være det enkleste vi alle kan bidra til å forbedre. Det gjelder om å tenke før man snakker, å spare seg for noen ord og setninger i blant. Det er også helt gratis, å man trenger ingen kurs i førstehjelp for å klare det. Både voksne og barn kan være flinke til å mobbe.. Men er det ikke viktig å ta “bakmennene” å begynne helt ved rota ? Da må man begynne med oss selv, før det sprer seg til neste generasjon og sirkelen fortsetter.. 

Hva vil du ha på samvittigheten? Et uskyldig liv som gav opp kampen, eller et liv fullt av god samvittighet og godhet man kan spre rundt seg? Bare tenk litt over det..

– Marie 

 

–> Følg gjerne bloggen på facebook <–

 

#foreldre #barn #samfunn #mobbing #personlig #tv2 #mittlilleland #tv2stream

 

3 kommentarer
    1. Jeg vet godt Åsen det å bli mobbet” nå skal jeg ikke gjøre noe lang kommentar men jeg sleit med spiseforstyrrelse i 15 år på grunn av det, og ja tenkte å ta selvmord og prøvde nesten på det og men heldigvis gjorde jeg ikke det.
      Så ja mobbing dreper

    2. Mobbing er årsaken til mye ondt. Mange skoleskytinger blir til nettopp på grunn av det. En del av de som blir mobbet sitter igjen med ett sinne inne i seg. Dem får hevntanker og noen få velger å faktisk utføre disse.
      Så en dokumentar for mange år siden som handlet om nettopp dette. Det handlet om en gutt i USA som drepte mange på skolen hans. Gutten hadde opplevd mye vondt og ville hevne seg. Hadde han ikke blitt mobbet hadde ikke det skjedd.
      Vi må alle passe på at folk har det bra. Særlig lærere burde se å bli flinkere med å ta tak i mobbing. Mobbing fører til at mange begynner å slite psykisk, spiseforstyrrelser, selvmord, at dem starter med rus og mye annet negativt.
      Er glad jeg ikke har opplevd det selv, men det må være fryktelig for dem som opplever det.

Siste innlegg