ENKLE TIPS FOR LEK OG RYDDIGHET I STUEN!

 

 

Rotet rundt på gulvet kommer nødvendigvis ikke med barna slik som mange mener, å jeg ser stadig folk som etterspør løsninger for å oppbevare lekene i stuen. Det er vi som med tiden skal lære barna å rydde, å selvfølgelig skal det flyte over med barneleker i et hjem NÅR barna leker med det 😀 Men er det nødvendig at lekene flyter utover gulvet i stue og kjøkken når ungene sover om natta, er hos besteforeldre, i barnehagen eller generellt ikke leker ? Det synes ikke jeg 🙂 Om de står i et hjørnet er opp til hver enkelt. Jeg liker å rydde lekene bort i interiøret på en måte som gjør at det ser mest mulig ryddig ut når kvelden kommer, og som på samme tid er enkelt å dra frem igjen dagen etter. Dette gjør at det både kan bli usynlig og synlig igjen på 123.

 

 

 

 

 

Under stuebordet har vi kurver for bøker, og ved sofaen har vi en stor og tett kiste som kan romme mye. Jeg har også en kiste som dette på barnerommet, å bruker å rotere litt på om lekene/bøkene er på rommet eller i stuen for at Aleksander ikke skal gå så fort lei. Når han blir eldre og kan gå opp og ned med leker selv, går det kanskje an å gjemme bort noe å ta det frem igjen for å skape det samme poenget 🙂 Når kvelden kommer synes jeg det er greit å kunne ta seg er rydderes med lekene rett før kveld stellet begynner. Da får han gradvis være med på dette, å det blir automatisk en rutine at vi rydder opp etter oss når dagen er slutt. Om det vil bli noe han vider gjør til hver en tid er en annen sak, men vi kan iallfall legge til rette for å lære bort gode rutiner. Det samme gjør vi i barnehagen når dagen er slutt, som igjen er av samme grunn 🙂 Det som iallfall er sikkert, er at barn ikke lærer om ryddighet viss de aldri får oppleve at noen hjemme gjør det sammen med dem, eller er ryddige selv… Er det ikke mye mer positivt å starte dagen når det ikke flyter i hver en krok, å man ikke har 100 ting som henger over seg med en gang man står opp ? 😀

 

Jeg synes dette fungerer bedre og bedre, å koser meg både med gulvet fullt i leker, og når gulvet er for seg selv 😀 For dere som ikke har så mye leker i stuen, er også den store kista helt perfekt for skinn, puter og pledd. Gåstolen til Aleksander er enkel å sette opp i lekegrinda, eller i et skap på gangen om vi ønsker det.

 

 

 

Når jeg styler å koser eg med interiørbilder, er det interiøret og ikke lekene som skal være i fokus. Det betyr ikke at barn ikke får leke i stuen for det 😀 Jeg koser meg med dilling og dalling, og har nok også en u-diagnosert allergi for rot som mange andre… Hihi ^^ Noe rot blir det uansett, å går aldri an å bekjempe helt 🙂 Vi skal alle leve, å vi velger selv hvordan vi vil ha det rundt oss. Jeg blir glad av å se at ting ikke står på hodet, å stressa om alt flyter rundt meg. Det gjelder å finne sin balanse å kose seg med det, å ikke la manien ta helt overhånd 🙂 Jeg storkoser meg med alle fargeklattene av leker som setter litt liv i et ellers fargeløst hjem som kanskje noen ville mene.. Men det er slik vi liker det, å jeg deler bare en løsning som fungerer godt for oss 😀 

Ha en herlig start på uken alle sammen! 😀

–> Følg gjerne bloggen min på facebook her, for inspirasjon og tips og DIY fra huset vårt <–

#hus #hjem #interiør #barn #leker #rot #rydding #rutiner #oppvekst #familie #tips

 

 

1 kommentar

Siste innlegg