HVORFOR LAR DU DEG LURE SÅ LETT AV INTERIØRBILDER?

Nok er nok, å jeg går rett på sak! Jeg blir så utrolig provosert av voksne damer som hele tiden skal rakke ned på alle de vakre hjemmene som blir posta rundt om på nett, facebook grupper osv.. Det latterligste med hele greia er at folk kan være så “dumme” å la seg lure av noen bilder, å tro at det de ser der og da er realiteten 24/7 for den personen som har tatt det. For eksempel at en jente uten verken barn eller samboer kan ha det ryddigere en en familie på 5 sier seg selv. Iallfall har hun en lettere å helt annen mulighet viss hun vil ha mye orden hjemme. Er hun i tidlig 20 åra og ny innflytta er det helt klart at hun ikke har like mye ting som en dame i midten av 50 åra med flere barn og barnebarn å derfor kanskje også mindre det blir rot av…

 

 

 

Noen velger å sitte flere timer på sofaen om kvelden å se på tv program etter tv program, når helsa er god nok til å bevege seg, ikke er syk, å vet at de har 3 dager med oppvask stående på kjøkkenet…. Mens de samtidig vet at i morgen blir det enda mer oppvask om ettermiddagen + at når skippertaket skal i gang da er det iallfall et ork….(!!)

 


 

Hvorfor klager disse personene på de som faktisk bruker noen minutter etter hvert måltid på å rydde med en gang, eller tar et rydde res med lekene i stua etter barna har lagt seg viss de ikke er store nok til å være med på ryddingen før de pusser tennene ? De personene som har rydding og vasking som en stor prioritering, og som ikke ser på dagen som helt “ferdig” før ryddingen er tatt, iallfall mesteparten og det aller grøvste 🙂 De som elsker å leke sammen med barna sine å boltre seg selv og alle lekene over hele stua når leken er i gang, men som ikke ser poenget med at huset skal være et rent lekeland når barna sover eller ikke er hjemme… Med enkle løsninger og gode rutiner er det mye som går an 🙂

 


 

Interiør, leker og rot er alle 3 forskjellige ting, hvor alle av de kan bli rot om man har alt for mye som man ikke trenger av det.. Et barn får ikke en bedre barndom om Leos Lekeland hadde vært en del av hjemmet, å et barn kan heller ikke lære om ryddighet og orden om det sjelden opplever det hjemme sammen med voksne.. Leker utover hele gulvet blir først til rot om det aldri blir rydda opp når barna ikke leker med det eller ikke er hjemme.

Når jeg ser bilder med overskrifter som : “slik ser det ut om en har barn” å personen har 1 barn å oppvask fra 1 uke tilbake i tid + et barneselskap, da handler det faktisk mer om hvor lat den personen er eller at den personen velger andre ting foran å rydde opp… Å det er klart det blir et ork å ta tak i det da, men det blir likevel feil å si at det er det som er det mest riktige og normale, da vi alle er så utrolig forskjellige!! Når folk legger ut bilder av en stue som ser ut som en dynge i søppel og matrester, eller leker utover hele gulvet å skriver at det er slik hverdagen er å skriver i samme tekst at hos dem får barn være barn, og leke så mye de vil.. Hva er poenget med det ? Det føler jeg blir et hån mot dem som bruker tid på orden og ryddighet, og hvor barna har det vel så morsomt å gøy som andre ! 😀

 


 

 

Det er klart vi vil at barna våre skal ha det best mulig, å kose seg å ha det kjempe gøy i leken! Hvem vil ikke det ?  Omsorg og kjærlighet kan uansett ikke måles eller byttes i leker og detaljer.. Det handler om å være tilstede. Å det kan man fint være selv om man har en liten hobby i livet sitt eller rydder litt innimellom ^^

 


 

Mor fikk 4 barn på 4 år og 8 måneder veldig nøyaktig.. Hvor jeg er den eldste. Herlighet som det kunne flyte, men det kunne også være veldig ryddig! Å som meg elsker hun å dille å kose seg med å lage ting, pynte osv å ikke minst leke å være god mot barna. Hun forteller ofte om hvor deilig det var å rydde over når kvelden kom å sette seg tilbake å nyte det før det var full rulle igjen.. Vi hadde ikke oppvaskmaskin å bodde i et knøttlite hus. Vi var tidlig å være med på huslige ting, å mor tok til og med oppvasken før hun gikk på jobb noen ganger for å få ting til å gå rundt.. Hun fortjener jammen mye respekt som jobba 100% som bondekone og som var 100% i full jobb utenom med fire tette unger på toppen ^^  Så jeg kan jammen ikke klage på mye med den moren der som forbilde 😀 Til tross for dette hadde vi aldri masse inngrodde matrester i tøysofaen (som mange sier det blir med barn i huset uansett, og som jeg synes er dumt å skylde på..) . 

 


 


 

Når jeg kjøpte spisebordstoler i tøy for eksempel, hørte jeg mange si at det var det dummeste en kunne gjøre.. På grunn av alt griset som kommer med barna.. Men kommer alt egentlig med barna, eller har det mye å si hvordan vi foreldre er nå i dag og hvordan de var før ? Mormor sa : Har du tenkt å lære barna å grise i tøy stolene ? Å det er et godt poeng… Før i tiden kunne ikke folk kjøpe nytt hele tiden å alt varte mye mye lenger.. Kanskje fordi ungene ikke fikk springe rundt i stuen med matskålen, å måtte sitte et sted å spise til det var ferdig ? Eller at man var flinkere til å ta sølet der og da og ikke om en uke. Selvfølgelig kan uhell skje, men jeg tror det er mye “la de få gjøre hva de vil” ute å gå slik jeg ser det, å da er det ikke rart at det blir som det blir 🙂 Aleksander får iallfall ikke springe rundt i huset mens han spiser, å det tror jeg ikke han har vont av å lære seg til å ikke gjøre heller. Hvorfor skal de gjøre det når vi voksne sitter på plassen vår å spiser? De skal jo lære å vokse opp de også, å oppdragelse er jo læring 🙂 

 


 

Noen koser seg med interiørbilder på samme måte som noen liker å strikke. Å for å ha et ryddig hjem på det gjevne kommer man ikke utenom husarbeid og gode rutiner. Så lenge det bor folk og dyr i et hus vil det aldri være plettfritt, å det burde normalt oppegående mennesker også skjønne 🙂 Når omsorg for barn blir dratt inn i bildet blir jeg bare skikkelig sinna, da det ikke har noe med saken og interiøret og gjøre. Tror neppe de som klager på de ryddige hjemmene hadde latt seg inspirere til å kjøpe en sofa hos IKEA eller BOHUS om det lå et bananskall i den ene enden eller stivna, synlig spagettisaus på putene.. 

Når alt kommer til alt tror jeg mye handler om misunnelse, å at vi har så lett for å snakke/skrive nedlatende om andre uansett hva. Veldig trist at samfunnet er slik, å utifra media så skal vi liksom få et forvrengt bilde av alt… Man blir så utrolig påvirket, å tror at det man ser et sted kanskje er slik for alle.. Det at folk sover i pene hus på instagram, eller har skittentøy på det ryddige vaskerommet sitt mesteparten av tiden, det går liksom ikke an ? Jeg blir så utrolig provosert, fordi folk skal liksom ikke kunne kose seg med noen ting lenger eller motta ros utenat det skal ned trampes av negative troll på nettet.. 

 


 

Dette var et lite utbrudd jeg bare måtte frese fra meg.. Det dukker stadig opp, å noen klarer bare ikke å skjønne at folk er forskjellige å at noen liker å stelle med huset sitt som andre steller med frimerkene, blomstene eller veskene sine.. Jeg skal iallfall kose meg like mye med interiør som jeg har gjort til nå, å vil aldri slutte  med å dille, dalle og ta bilder hjemme. Lek og moro vil det bare bli mer og mer av, å ting kan jammen flyte her også til tider, selvom vi til nå greier godt å styre unna skippertak. Da trenger jeg heller ikke å panikkrydde før hvert eneste bilde eller for å ta i mot gjester.. 

 

 


 

Jeg vil være til inspirasjon og ikke vise de hybelkaninene man lett kan se under sin egen sofa, som ikke akkurat ser noe annerledes ut hos andre!! Det å ta bilder og blogge om interiør er en lidenskap JA, men en veldig liten del av livet mitt om man ser på helheten.. Familien min er det som betyr aller mest, og det som opptar meg mest. Til nå ligger jeg plutselig i samme spor som mor, med å få nr 2 innen 16. mndr noe jeg er veldig glad for med tanke på gleden barna kan ha av hverandre 🙂 Selvom man aldri vet hva fremtiden bringer, tror jeg vi sporer av etter dette å koser oss med det og de vi har 🙂 Uansett betyr det enda travlere tider etterhvert nå for vår del, mer leker, mer rot og garantert et oppdrett av hybelkaniner noen steder jeg sikkert ikke kommer til å ha hele kontrollen over uansett.. 

 


 

Håper jeg fortsetter å se massevis av nydelige hjem overalt fremover, å tenker at de som ikke klarer å holde igjen med å spre negativitet rundt seg bare får holde på med det viss det er det som er det store gleden i livet deres.. Veldig synd, å jeg håper bare ikke det sprer seg over på deres barn når det gjelder å skrive nedlatende/snakke om andre. Jeg har kun opplevd å få noen få slike kommentarer selv, å tar det egentlig bare som et komplimang når noen tror at dette skal være en utstilling 🙂 Hehe..

 

-> Følg gjerne bloggen på facebook, HER, for inspirasjon, oppdateringer og tips 🙂 <-

 

7 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg!
      Det er misunnelsen som rår og det resulterer i sure oppstøt fra andre. Hvorfor kan de heller ikke glede seg over hva andre får til eller liker å gjøre? Alt er til hva man gjør det til selv. Liker man å ha det ryddig rundt seg, så sørger man jo for at det er ryddig! Det har ikke noe å bety hvor mange barn man har eller andre ting. Det er snakk om prioriteringer. Klart det finnes ulike ting som gjør at man ikke selv klarer å gjøre slik man vil. Men da må man velge å gjøre det beste ut i fra de forholdene man har. Her snakker jeg av erfaring.
      Kos deg Marie med dine hobbyer og interresser. Jeg synes det er kjekt å kunne se og høre om andre sine hobbyer. Og dette er til god hjelp de dagene man selv kanskje ikke klarer så mye. Motiverende og lærerikt 😊
      Ha en fin kveld!

    2. Du er kjempeflink som holder en høy standard i ditt vakre hjem 🤗 Det har jeg alltid også gjort, da barna mine var små, og nå som bestemor. Barna som vokser opp slik lærer seg å respektere andres ting og lærer seg ordentlige manerer ! Jeg har ikke opplevd annet enn at det kommer vel med gjennom livet ! So keep up the good work unge flinke mamma 😊

    3. Hei, og takk for godt innlegg! Misunnelse vil det alltid være blant folk, og noen har aldri noe pent å si om noe eller noen uansett. Dem bryr vi oss ikke om! Jeg er godt over min første ungdom, men kommer aldri til å slutte å bry meg om hjemmet mitt. Jeg blir inspirert av innredningsmagasiner og blogger. Hva er galt med det?. Dette har jo også med interesse å gjøre selvfølgelig. Jeg liker å følge litt med. Jeg er utstyrt med estetisk sans, og finner fram til det som passer for oss og vårt hjem. Det ser jeg på som en gave! Lykke til videre alle som er interiørinteressert på den ene eller andre måten.

    4. Eva: Tusen takk for det 🙂 Så hyggelig at du leste innlegget!!! Og ikke minst, takk for at du la igjen en koselig kommentar 🙂 Ha en fantastisk lørdag ! 😀

    5. Ja, jeg kan bli misunnelig på slike fine hjem og ønske meg det veldig selv, men jeg er ikke så slem at jeg legger ut frekke kommentarer til de som har så gode rutiner & har så selv disiplin til å ha ett ryddig hjem, sier det hver gang vi har tatt skipper tak hjemme.
      «kan vi ikke ha det sånn alltid, er så mye bedre» men det blir glemt igjen etter par timer.
      Men håper en gang i framtiden at jeg blir like flink som deg! Ga linken din til moren min i går og vi satt begge og nøyt synet av ett fantastisk hjem!
      Stå på!!

Siste innlegg