BÆ BÆ LILLE LAM…

Bæ bæ lille lam har du noe ull ?

 

Jeg nevnte for dere at vi var en tur å besøkte lamma, inne på gården hvor jeg vokste opp 🙂 Da vi flytta fra for flere år siden, er det utrolig gøy å ha muligheten til å ta turen inn å besøke både kjekke folk og dyr enda. Det er onkelen min som nå driver gården, å gjør en helt utrolig bra jobb !!!!!!! 😀  Her har jeg opplevd veldig mye opp igjennom, å det er litt spesielt å nå se sin egen lille gutt stå å se på sauene slik jeg gjorde for mange år siden.. Hvor ble årene av ?
 

 

 

 

 

 

Gårdslivet savner jeg veldig! Å til tider helt ekstremt.. Hadde det ikke vært for at PB holder meg litt i ørene på dette området hadde vi nok hatt en liten bondegård her i Kvitlyngveien også på hva som hadde vært mulig å fått pressa inn på tomta.. Samtidig må jeg også være ærlig å si at jeg elsker friheten vi har ved å ikke være så enormt bundet som en er som bonde. Jeg husker mye vi ikke kunne gjøre når vi var små på grunn av at vi bodde på gård.. Å måtte ofte avbryte ting for å springe etter dyr som ikke alltid var der de skulle.. Det var heller ikke få ganger at jeg ønska meg bort til et byggefelt osv.. Men! Man ønsker seg alltid det man ikke har, å alt i alt hadde jeg det aller beste rundt meg som barn ved å vokse opp med alt dette rundt meg. Knallbra at noen står i og har dette viktige yrket som sitt levebrød også. Mange tar det nok for gitt hvilken utrolig jobb bøndene faktisk gjør. Snakk om å vie hele sitt liv til jobben, 24 timer i døgnet !! All respekt sier jeg bare. 

Det er sunt å vokse opp på en gård, å man blir både godt herda og lærer livet å kjenne på en helt annen måte. Man får være med på livets gang fra start til slutt i tidlig alder, å man lærer om ansvar, ser ting vokse og gro og vet godt hvor kjøttdeigen i kjøledisken på mega egentlig kommer fra… (Hehe..)

 

 

 


 


 

Barna mine vil aldri få en barndom på samme måten som meg, men jeg kan velge hva jeg vil ta med meg videre fra den, å la de få ta del i noe. Aldri skulle det bli bonde av meg, å nå savner jeg gårdslivet mer en noen gang… Når det gjelder nettopp dette eg er takknemlig for den barndommen jeg fikk på denne gården, å synes det er helt merkelig at jeg nå sitter på det stedet jeg ønska meg til når vi måtte opp grytidlig om somrene å henta kyrne borte i marka for å få de inn til melking.. Eller når vi henta stein, skufla på kuskit og annet som hører med.. Nå savner jeg både fjøslukt å skit i huset.. Alt har sine fordeler og ulemper å jeg er veldig glad for det livet jeg har i dag, og uendelig takknemlig for det jeg har hatt også. Faktisk på godt og på vont 🙂 Alt du opplever er med på å forme deg å gjøre den til den du er. Det gjelder om å sile ut hva du vil ha med deg videre, ta lærdom av det du legger bort, og gjøre det beste ut av det du ikke alltid kan være en del av.


 

 

De siste bildene her er fra da jeg var liten bondejente. Å det aller siste er forsiden av et bondevennen blad fra 1993. Her hadde jeg visst klatra opp på stolen selv for å lese i dette bladet. Det var mye mer spennende en lekene og pynten til mor det som sto i dette bladet ser dere 😀 Thihi..

Man kan ta barna sine bort fra gårdslivet, men man kan aldri ta gårdslivet helt bort fra barna og om du først er født med skit på støvlene, er det vanskelig å vaske det helt bort 🙂 <3 

 -> Følg gjerne kvitlyngveien.blogg.no på facebook (HER) , for oppdateringer, tips og inspirasjon <-

 

#barndom #bondegård #gårdsliv #bonde #gård #familie #barn

 

4 kommentarer

Siste innlegg