En ekstra spennende høst i møte!


Idag er det allerede 1. september. Og den første høstmåneden starter. Mange tenker gjerne at høsten er en trist årstid. Og blir ofte forbundet med at det er mye surt vær, kveldene blir mørkere, dagene kortere og det blir kaldere i luften. For min del synes jeg bare høsten blir koseligere å koseligere. 

Det å være ute å nyte fine dager på sommeren er selvfølgelig helt magisk! Men det å kunne lene seg tilbake i sofaen, godt å varmt inne, med en varm kopp kaffe/kakao, mens værgudene hamrer fra seg ute, det har sin helt egne sjarm det også! Dessuten liker jeg veldig godt å ta bilder i ruskevær, så noen ekstreme dager hører med det også 🙂

Høsten er også tid for sesongpremièrer på de feteste seriene og for høstnytt rundt om i butikkene.

Her i Kvitlyngveien går vi en ekstra spennende høst i møte 🙂 Magen min vokser, Pål Børges plass i sengen blir mindre, og for hver dag som går er vi nærmere å få hilse på det lille vesenet som bor i min mage.


(Bildet er tatt for litt over 2 uker siden. I slutten av uke 27)

    
Har alltid ønsket meg barn, og har alltid drømt om å få barn tidlig. Men! Jeg har alltid villet ha forskjellige ting på plass før jeg ville bringe et barn til verden. Dette har litt med å gjøre hvordan jeg selv har vokst opp, å hvordan jeg vil at framtiden for mine egne barn skal se ut. 

Det er veldig mange forskjellige meninger på dette området. Selvfølgelig opp til hver enkelt, og også veldig personlig. Andre vil ikke ha barn i det hele tatt, å det er opp til dem selv å velge det. Noen bringer også barn til verden oppi sin egen alvorlige livs situasjon, å det er vertfall ikke rettferdig for barnet.

Noen mener man må være i midten av 30 årene minst, fordi man liksom egner seg bedre som forelder når en er skikkelig voksen med masse erfaringer bak seg. På grunn av at livene til folk er så enormt forskjellige, betyr det ikke nødvendigvis at en person i midten av 30 årene har mer orden på livet sitt enn en person i starten av 20 årene. I mange tilfeller kan det være totalt motsatt. Å hvilke erfaringer du tar med deg i livet trenger ikke nødvendigvis å dessverre ikke være avhengig av alder heller. 

Jeg har flere ganger vert i diskusjoner der personer mener en bør reise mest mulig å oppleve mest mulig av livet før en får barn. Akkurat som at det å få barn er en negativ og ødeleggende ting ? Før jeg var 19 år, hadde jeg vert halve verden rundt. Fått masse intrykk både på godt og på vondt. Alt fra den tykkeste slummen i Brazil, bakgater i Rio de janeiro, hvite idylliske strender og luksus, til den største muren i Kina. Hatt småturer i forskjellige land i Europa å fått masse kjekke og minnerike opplevelser. Men når mener folk egentlig at en kan si en har reist nok før en får barn ?

 For meg handler ikke livet om å reise mest mulig, være på de villeste festene på Aya Napa hver eneste ferie, eller stikke på byen å drikke meg sanseløs hver fredag og lørdag..

Jeg mener ikke at det er noe galt i å ta seg en fest, eller at jeg aldri mer skal reise noe sted, men om man skal gjøre slike ting hver eneste gang en har fri, blir vel ikke gleden helt den samme etterhvert ? Jeg mener, om man foreksempel legger ut på en reise hver ferie, blir det nesten som en selvfølge at feriene går til reiser. Å om man plutselig ikke skal noe en ferie, så blir det kjedelig å være hjemme fordi en ikke er vant til å finne på ting rundt seg 🙂 Det samme om man fester med venner hver fredag og lørdag. Da blir det plutselig veldig kjedelig om det er ingen som kan ut en av dagene.. Å i lengden ender du opp med å sitte igjen med null.. Hadde jeg fortsatt å festa like mye som før, reist på turer hver ferie, alltid følgt siste mote hadde jeg aldri hatt råd til hus, interiør og de tingene jeg sitter igjen med nå, i en alder av 23 år.

Jeg har tida vert ute å festa.. Å om du stiller spørsmålet til hun som oppdrog meg, så mener nok hun at jeg har hatt min dose, og desto mer til.. Å det fra en mor som har måtte tåle veldig mye.. 

Det som heller betyr noe, og som livet handler om for meg, er familien og de rundt meg. Det er ikke alle som er så heldig å i det hele tatt ha en familie, å det er ikke alle familier som klarer å ta like godt vare på hverandre. I min familie har vi prøvd litt forskjellig, å for meg er det de små fine øyeblikkene som betyr mest.

Gleder meg så utrolig mye til å bli mor, å det å se et nytt liv vokse opp, og spre en helt ny glede i livene våre. Ikke minst gleder jeg meg til å starte familie med han som betyr så uendelig mye for meg. Å se hvordan vi sammen skal være foreldre.Målet vil ikke være at barnet alltid skal være først ute med den siste moten, de kuleste tingene, å alltid måtte få det den peker på. Men å gi den alt det vi kan av omsorg å kjærlighet, det tror jeg er den største og viktigste investeringen for fremtiden, og som vil bli mer til bruk senere i livet en alle de kuleste materielle tingene…. Jeg vil selvfølgelig ikke at mitt barn skal bli utstøtt å aldri ha noe, men har troen på en god balanse.

Tenk at jeg kjenner folk som i det hele tatt tørr å si at de blir veldig skuffa å sure om de ikke får det de ønsker seg til jul og bursdagen..Da er jeg veldig takknemlig for at jeg ikke fikk alt jeg pekte på da jeg var liten, å faktisk er takknemlig samme hva jeg får. Og forventer heller ikke å få noe som helst.. Meeeeen en god dose pinnekjøtt med familien, det hører jo litt med til jul det..!! 😀 Hehe…

 Folk har blitt så uendelig utakknemlige. Hver dag klager vi over noe, å vi blir liksom aldri helt fornøyde. Hele tiden gjelder det om å streve etter noe som er bedre en naboen, å for mange som fast reiser utenlands på ferie, handler det hele tiden om å toppe ferien fra ifjor. Før i tiden hadde folk 2 antrekk med klær, det var et til hverdags og et til fest. Det var skjelden de var rene, men tenk så deilig det var da det endelig var vasketid ? Det ble folk av de også, å den største forskjellen på nå og da var at de var takknemlige på en helt annen måte. Å hele verden raste ikke sammen om de fikk hull i den eneste buksen de hadde.. For de var aldri rådløse.

Selv om samfunnet hele tiden er i forandring, har jeg troen på at det er viktig å ta med seg litt av de gode gamle lærdommene, de som faktisk gjorde at det ble folk av oss og foreldrene våre. Jeg vet det kan være vanskelig, å jeg tar meg i det selv. Men å bruke sunt bondevett, å ikke hele tiden bry seg om å være bedre enn alle andre, å få oppleve mest hele tiden, det tror jeg vi kan komme veldig langt med 🙂

Dette ble et innlegg med litt forskjellig innhold, men jeg synes det er viktig å sette fokus på disse tingene. Nå skal jeg bare glede meg alt jeg kan til den lille kommer, å prøve så godt jeg kan å gi videre til neste generasjon det som betyr mye for meg…

Ha en fortsatt fin tirsdagskveld, og håper dette kan være litt til ettertanke! Vi skrives nok om litt 🙂

 

#graviditet #baby #samfunn #novemberbaby #høst

4 kommentarer

Siste innlegg