SHADES OF GREY?


Et mål for dette året er å pusse opp gangen. Trapp, vegger, lister å tak står for tur her også. For et best mulig resultat, er det viktig å gjøre god research og sanke masse inspirasjon. Det vi vet er at all trefarge skal bort å lysere strøk skal inn. 

Trappen har vi hatt lyst å ha hvit, eventuelt å legge litt fin sand i malingen til trinna for antiskli og litt beskyttende effekt i steden for å legge teppe eller annen form for beskyttelse/antiskli.. Vi er ikke helt bestemte på dette, å leter etter løsninger. Synes det virker veldig spennende med marakech, og kanskje en kontrastvegg med en røff tapet.. Det finnes også masse forskjellige lyse gråtoner som kunne vert aktuelle..

Vi har ingen hast, å jeg har sakt meg villig til å ta alle strøka i trappen alene om faren i huset ikke ser så lyst på den. Er det noe jeg virkelig vil få til kan jeg ofre veldig mye, å koser meg med å tenke på resultatet når jeg holder på. Det er alltid motivasjonen min, å det har funka bra på såkalte drittjobber til nå.. 

Har noen av dere erfaringer med oppussing av gang ? Kom gjerne med innspill! 


3 kommentarer
    1. Tror det blir fint å få den trappen lys ja, og høres ellers ut som fine planer. En vegg i en mørkere farge hadde vært kult. Vi har selv én vegg i stuen som er grå og de andre hvit, og det er faktisk veldig stilig 😀

    2. Nå har jeg sittet her og glodd på bildet av sprinklene i trappa di og tenkt for meg selv; ” Lykke til med det der!” 😛 Jeg har mitt eget trappeprosjekt litt for friskt i minne da det var en helt vanvittig tidskrevende og fysisk slitsom jobb. Men som du sier; “eyes on the prize” så går det meste + god musikk og lydbøker til arbeidet og en iskald pils innimellom slagene gjør ikke vondt det heller;). Trappa ble flott den, og det har jeg god tro på at den blir også i Kvitlyngveien.
      Du har iallefall litt av et prosjekt på gang! En av de store utfordringene (etter min erfaring) ved maling av trapper er å holde den såpass støvfri at resultatet blir bra + å forhindre/begrense malingsrenn på sprinkler og rekkverk (grøss!!) Du virker som ei jente som har styring på det meste men jeg sier likevel: Ikke prøv å spare penger på maling og maleutstyr når du skal male trapp. Her er det bare Lady supreme finish og Jordans Ulitimate pensler og ruller som gjelder! Itillegg anbefaler jeg deg å skaffe et par små pensler ala denne her http://www.pandurohobby.no/Catalogue/20-Mal-Tegn/2050-Pensler/205005-Hobbypensler/1/516355-Hobbymalingspensel-Filbert-2 for finarbeid rundt alle sprinklene for å unngå mest mulig renn i malingen. Belag deg på minimum 3 strøk….og glem for alldel ikke Jotuns kvist og sperregrunning før du hiver deg i malinga. Slenger med denne også for sikkerhets skyld ; http://www.jotun.com/no/no/b2c/how-to/interior/paint-stained-varnished-wood-stairs.aspx?home=tcm%3a21-1156-64&room=tcm%3a21-4465-64&area=tcm%3a21-5214-64&surface=tcm%3a21-3078
      Når det gjelder det å blande sand i malingen så var det en del av den orginale trappeplanen min også ( jeg kjenner meg så ofte i gjen i tankegangen,ideene og kreativiteten din at det er helt morsomt 😛 ) Jeg endte tilslutt opp med å male opptrinnene og sidene hvite men valgte å beise selve trappetrinnet. Planen min var uansett å bruke sand fra stranda. Solastrand sanden må jo være helt perfekt ,den er jo så finkornet og silkemyk såvidt jeg husker?:) Uansett, dersom du velger å bruke sand som anti-skli så kan det jo kanskje være en ide å ha sanden over i en beholder som feks. disse http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80233675/ og heller strø over trinnet før malingen i første strøket har tørket så unngår du å ødelegge dyre gode pensler ? Er nok lurt å teste ut dette her på et par plankebiter før en går løs på selve trappa.
      Det går også an å få tak i trappetepper i både ull og sisal og de finnes jo i kjempeflotte farger og nyanser…det gjør jo at rommet får en lunere og koslig atmosfære i tillegg så det er virkelig verdt å vurdere…også er det jo ikke å komme utenom at teppe er det tryggeste alternativet med tanke på å unngå fall i trappa. http://www.teppeabo.no/trappetepper_214.html Her kan du jo feks. bruke samme farge/nyanse på tapetveggen og trappeteppene og på den måten skape en stilig sammenheng i mellom etasjene? Du kan jo også gi en og annen av sprinklene en annen farge enn resten av trappen ,kan være verdt å leke litt med forskjellige ideer rundt dette da sprinkler er rett og slett gørrrrkjedelig å male.( Jeg vurderte faktisk å bytte ut mine med forkrommede eller rustfrie stålrør…vurderer det ennå faktisk 😀 ) Har man en litt anderledes og kreativ vinkling på det hele så blir det straks mye mer gøy og ikke minst originalt. Og selv om det ikke er det viktige her så skal det være sagt at det er mye artigere med den begeistrede “wow! hvordan kom du på det?!”-responsen fra venner og familie enn den obligatoriske ” Åå, så fint dere har fått det!” hihih 😀
      Marrakesh er en nydelig fargetone og en av fordelene med den er at den passer sammen med egghvit dersom man har tenkt å ha hvite lister. De får man iallefall kjøpt ferdigmalt og slipper dermed en masse jobb med det.
      Jeg gleder meg til å se resultatet av trappeprosjektet ditt!
      Er utrolig gøy å følge med på bloggen din og hvert eneste innlegg blir lest:) Takk for at du deler.
      Åja, og siden jeg tydeligvis er ganske så raus med linker for tiden så slenger jeg med litt musikk som forhåpentligvis vil gi deg en ekstra god dag ; https://www.youtube.com/watch?v=f5HX67WqUSY
      Hilsen den anonyme skravlebøtta

    3. Anonym: Hei og takk for sist! Nå var det lenge siden jeg hadde hørt noe fra den anonyme skravlebøtta, så dette var koselig 🙂

      Jeg kan tenke meg at det er en tidkrevende jobb med MYE småtteriarbeid med alle sprinklene. Opp igjennom tiden har jeg lært meg til å tenke at å gjøre noe gir resultater. Å som jeg ofte skriver så er det mye det som er pådriveren og motivasjonen når noe begynner å bli skikkelig drit for å sei det sånn.. Da drømmer jeg meg bort i å tenke på hvordan det vil bli, å hva jeg skal pynte med og forskjellig, å vips er det over. Den iskalde pilsen mellom slagene har også sin helt egne sjarm, og er også en god motivasjon 😀 Hehe 🙂

      Du har så utrolig mange bra tips, å det virker som du har veldig god peiling på det med oppussing. Når det gjelder pensler og merker som gjelder, kunne jeg nesten tro det var Pål Børge som skrev dette, da han sier akkurat det samme, å siden det kunne minne om han andre steder også, var jeg nøtt å spørre han om det var han som var den anonyme skravlebøtta 🙂 Hehe 🙂 Det skal du i vertfall ta som et komplimang, for det er bare positivt ment 😀 Setter utrolig stor pris på tipsene dine !! Håper du er innom å sjekker om du får svar også, slik at du på et vis får et takk også 🙂

      Mange flotte linker du har lagt ved her, å jeg har sett på dette flere ganger. Har hatt lyst å gitt et skikkelig svar på den flotte kommentaren din og tipsene dine, å må beklage for at jeg ikke har fått gjort det før nå. Utrolig gøy at du følger med på bloggen min, å bare fortsett å komme med innspill ! 😀

      Det å bruke god tid på å tenke ut løsninger å kreative vinklinger kan være veldig lurt. Blir spennende å se hva vi kommer frem til, til slutt 🙂 Holder foreløpig en knapp på Marrakesh enda, men hangen har flere etasjer, så her kan det skje mye!

      Takk for rockesokkenes Master of puppets! Konge!! Veldig lenge siden jeg har sett denne, så dette var utrolig morsomt! Å helt perfekt for mine ører 🙂

      Ha en fantastisk kveld, og en fin uke videre 🙂 Her er det Marietid med blogg og bilder ikveld, etter at den store og lille gutten har lagt seg 🙂

Siste innlegg