EN OLDEMOR SOM ER HELT RÅ PÅ HÅNDARBEID!

Overskrifta taler for seg folkens!


 

Oldemoren til guttene, og min mormor er helt rå med strikkepinnene, symaskinen, heklenåla og med brodering.. Hun tryller frem de fineste plagg, å det på 123. Hun fortjener absolutt litt ekstra oppmerksomhet for noe av det flotte arbeidet hun legger ned sjela si i både til seg selv og ikke minst alt hun lager til andre! ^^ Dette er kun en liten del, å jeg er bare nødt å skrive noen ord om den flotte mormoren min her på bloggen 🙂

 

 

“Bestemors råd” eller “bestemors oppskrift” er vel noe som alltid går igjen i både bøker og filmer, da de alltid har et triks på lur samme hvilken situasjon… Å man hører alltid til å bli frisk etter å ha drukket en suppe brygga av bestemor, stemmer ikke det??  Det forstår jeg veldig godt for bestemødre kan jo nesten alt 😀 Thihi ^^ Bak smilet, humoren og det kloke hodet tenker jeg mye hage og håndarbeid når det gjelder den bestemoren og oldemoren her.   I tillegg til mange år som sydame, har hun blandt annet brodert flere bunader, vevd tepper, strikka massevis, bygd seg opp en flott og eventyrlig hage (som jeg absolutt skal vise en annen gang), som en liten del av mange flotte resultater etter å ha brukt de “grønne” og ikke minst kreative hendene sine.

 


 

Hun har strikket flere varianter av den friske og vakre Nancy kofta! 😀 Blandt annet den hun selv og min mor har på seg her (helt til høyre og helt til venstre) og en i brune toner som jeg har, litt lenger ned i innlegget. Den flotte og blie tanten min har strikket sin egen i midten, å alle disse 3 herlige fruene er ekstremt tatt av strikkebasillen ellers for å si det mildt 😀 Inspirerede å se et likt mønster i forskjellige fargekombinasjoner 🙂

 

Kofter er pene til mye, å her har mor sin til en fin blå kjole på nasjonaldagen vår i fjor. Kan ikke si noe annet en at dette bare er aldeles vakkert, og at strikka tøy i seg selv bare er noe av det vakreste som finnes av klær spør du meg 🙂 For ikke å snakke om personene i bildene over <3

 

Jeg fant ikke noe særlig med bilder av meg selv i Nancy kofta mi, utenom disse som er tatt noen timer før jeg fødte Aleksander. Tilfeldigvis tok jeg massevis av bilder denne kvelden, og var helt uvitende om at dette skulle bli en meget spesiell og fin natt <3 

 

 

 Marius genseren min fikk jeg i gave av mormor på 17. mai et år, å har vært godt i bruk siden. Marius er kanskje veldig ut, og kjedelig for noen, men absolutt helt inn å knallkult for meg! Elsker det friske, norske mønsteret, og bruker genseren mye. Søsteren min sin genser er det moren vår som har strikka. Denne er strikka med hette. Marius dressene, med luer til guttene strikket hun til deres aller første jul <3 Da var de såvidt 2 måneder gamle, og har både vært og er mye i bruk. De er strikket i 1 år. For en fantastisk fin gave! Å tenk hvor mye sjel hun har lagt igjen til oldebarna sine!!? Helt fantastisk, å vi er evig takknemlige over å være så heldige med at akkurat hun er mormoren vår! <3


 

Jeg har veldig gode minner fra besøk hos mormor opp igjennom, å vi søsknene har alltid elsket å være på besøk hos henne og morfar. Om våren 2015, og på min nåværende termindato 17. mars, døde dessverre morfar etter lang tids sykdom. Han var en helt fantastisk person, en av den sjeldne sorten! Alltid noe morsomt på lur, alltid full av glede, omsorg og godhet, og en helt herlig humor!!! Han var høyt respektert av alle, og var en veldig klok mann. Egentlig har jeg lyst å skrive “er” i hver setning her, fordi minnene etter morfar er så utrolig levende at jeg føler han er med oss hver eneste dag enda. Han var med mormor og henta meg på jobb, og kjørte meg til banken den dagen jeg og PB skulle spørre etter huslån. Det var veldig stort for meg å vite hvor glad han ble for det, å hvor glad han ble da han fikk vite hvor bra det gikk i banken etterpå. Skulle virkelig ønske jeg fikk fortalt han at vi fikk kjøpt oss dette fine huset i Kvitlyngveien noen få måneder senere, og ikke minst så skulle jeg ønske han også kunne fylt dette huset med den gode, smittende latteren og gleden sin sammen med mormor. Jeg fikk ikke fortalt han at jeg venta en liten baby, men både jeg og Aleksander (som da lå i magen min) var med på å få bære han til hans siste hvilested. Han hadde blitt en helt fenomenal oldefar, å ikke lenge før han døde tulla han ofte med at jeg måtte få meg en liten luring snart ^^ Slik som jeg kjenner morfar, bruker jeg å tenke at han ligger på en sky høyt der oppe å passer på oss. Han ler nok litt av oss også, der vi springer rundt og styrer med vårt ^^ Iallfall ser jeg det for meg mens jeg hører den herlige latteren hans i ørene <3

 


 

Det å se det fantastiske og unike samholdet han og mormor har hatt opp igjennom, og hvor mye mormor var der for morfar natt og dag hver gang han var på sykehus, og syk hjemme. Det er virkelig rørende!!! Verdens beste forbilder for etterkommerne sine har de iallfall vært, å det er også ord som kommer til å følge dem alltid, noe jeg ikke er alene om å mene 🙂 Mormor og morfar er bare helt fantastiske, og vi er utrolig glade i dem alle sammen! 😀 <3 

 


 

 

En ung og sprek oldemor som holder barnebarn nr 2 i nydelig dåpskjole som hun og min mor sydde sammen til guttene våre <3 Over er 3 av flere bunader hun har brodert. Der i blandt også sin egen, for å nevne noen av de 🙂 Tenk å få oppleve å skulle bli oldemor til 3 barn i løpet av 16 måneder ?  Jeg husker godt flere av mine oldeforeldre, å synes det er så gøy at våre barn også skal få oppleve å få gode minner sammen med oldeforeldre. Moren til mormor, Marie, er blant annet en av de, og som jeg også har fått navnet mitt etter. Det er ingen selvfølge å verken ha foreldre eller besteforelde, så jeg føler meg veldig rik når jeg tenker på familien min 🙂 Herlighet så mange flotte minner jeg har å se tilbake på !! 

 

 

Å få lov å dele noen ord om noen som betyr ekstra mye innimellom er bare helt fantastisk, å noe jeg bare måå gjøre i blandt. Litt friske innspill på bloggen i form av familie, venner og andre ting en interiør og dill er veldig koselig. Skulle så gjerne ha skrevet side opp og side ned om alle jeg kjenner, men da hadde bloggen fort skifta kategori 😀 Det er viktig å ta vare på familien sin å de man har rundt seg ellers, da jeg vet godt at ting kan snu veldig fort og at plutselig er minnene man så gjerne skulle hatt flere av for seint å tenke på… Jeg gleder meg til mange fler med min mormor, og barnas oldemor. Hun er en dame som er gull verdt å ha i livet! Hun har lært meg mye, å jeg har både fått kjenn og ros fra henne opp igjennom ^^ Og hvor førstnevnte i setningen før her, sikkert var veldig nødvendig også mer en en gang.. 

– Du er helt fantastisk, mormor!!! Jeg er utrolig glad i deg, å du er et flott forbilde å se opp til. Ikke bare for meg, men for alle oss som har deg å takke for en stor del av livet !

 


 

-> Følg gjerne bloggen min på facebook, for oppdateringer, tips og inspirasjon via denne linken <-

#strikking #håndarbeid #brodering #familie

1 kommentar

Siste innlegg