TENKER DU NOEN GANG OVER DET?

 


Familie er viktig. Hadde det ikke vert for familien, hadde verken du eller jeg vert her i dag. Noen har store familier, noen små. Noen holder sammen, og noen går desverre i oppløsning. Vi kan ikke velge familien vår, men vi kan velge å kjempe for å holde sammen, å stille opp for hverandre. Så lenge det er mulig.

Alle kommer vi fra en plass, men det er absolutt ikke alle som er så heldig å ha familien rundt seg alltid. Vi har vel alle mistet noen vi er veldig glad i, å desverre noen på mer tragiske måter enn andre.. Om en ikke alltid er like gode venner, er det utrolig viktig å ta vare på de gode øyeblikkene, å heller jobbe med de dårlige.

Jeg har vert i slummen å sett med mine egne øyne. Møtt barn som er født i skogen, og barn som er etterlatt til seg selv, og som med ren flaks har havnet i tryggere hender.. Jeg tror vi alle hadde hatt godt av å sett oss litt rundt i verden, å fått litt mer perspektiv på livet. For det er lett å synnes synd på et ansikt på tv, og ikke tenke så mye mer over det når reklamepausen eller tv-aksjonen er over..

Det er alltid lett å synnes synd om, å lett å ta ting som en selvfølge. Men det er mye som ikke er en selvfølge for mange.


Når jeg ser på disse små herlige øynene, ser jeg et par med overassket og nyskjerrige små øyne, som har hele verden foran seg. To små øyne som med ren flaks er født her i norge, og ikke i slummen i Brazil, ikke langt øde i Tanzania, på et fjell i Peru eller i den tykkeste slummen i Manilla.. Men faktisk på et Sykehus i Norge, og med den beste starten et barn kan få. Både i helsetilstand og med et stort nettverk av familie rundt seg. Tenk at så mange gledet seg, å allerede var glad i han før han i det hele hadde fått komt seg ut å åpnet øynene..

Ved siden av ser jeg to vakre øyne proppfulle av kjælighet for barnebarnet sitt. En stolt og glad farmor som bare vil det beste for den lille gutten.

 

Et fantastisk å erlig bilde, med MASSE liv!

Aleksander er veldig heldig det er den ingen tvil om. Å jeg føler meg som den heldigste moren i hele verden som har fått båret frem en så nydelig å frisk gutt.

Det er herlig å se hvor mye de koser seg sammen med gutten vår. Personlig har jeg også alltid hatt veldig tett og god kontakt med alle de 4 besteforeldrene mine, å selvom jeg skal lage mange fler sammen med de, har jeg utrolig mange gode minner som er godt lagret i livets minnebok.

Tenk at han har fire friske og unge besteforeldre selv, som nesten står i kø for å få være med den lille gutten. Tilogmed spreke oldeforeldre har han! Det er ingen tvil om at han er heldig. Å det er helt utrolig at både han og jeg er født her, og ikke et annet sted med krig og elendighet. Tenker dere noen gang over dette selv? Det gjør iallefall jeg..

Selv om jeg har sett elendighet på veldig kort avstand, å ikke kan forestille meg i det hele tatt hvordan det måtte være å enten være fødd i krig eller slum. Kan jeg iallefall være takknemlig over det fantastiske livet vi har her. Tenk at vi klager på at det regner ute, å nesten føler oss fortapt om batteriet på mobilen viser null, eller ikke har noe dekning noen timer.. At jeg kanskje kan bruke en time på å finne ut hvilke klær jeg skal ha på meg når jeg skal ut, mens noen på den andre siden av jorden har sprunget for livet i den timen, eller bruker den timen på å desperat lete etter mat til barna sine… Da blir ikke våre problemer bagateller en gang.

Vi har alle våre problemer å intriger, å jeg har jammen meg vert ute flere vinternetter for å si det slik… Men om vi tenker litt utenom boksen av og til, finner enden på tunellen, og tenker litt over hvilken verden vi faktisk lever i. Ja da hadde vi kanskje ikke så mye å klage på likevel.

På det siste bildet her sitter Aleksander på fanget til farfaren sin, å koser seg med det som jeg “tror” har blitt favorittleken hans. Uvitene om alt han har i vente her i livet, en beskymringsfri sjel, som har mange smilende personer rundt seg, hver eneste dag. Tenk å kunne spole tilbake til den tiden av og til? Da verden faktisk var en problemfri og god verden.

Når han sitter der å koser seg, må det sies at en farfar og morfars fang er noen helt spesielle fang. Der blir de store planene til, og røverhistoriene går det aldri tomt for. Han skal virkelig få lære mye om hva livet har å by på, å som foreldre flest ønsker jeg selvfølgelig kun det beste for gutten vår. Men nå i første omgang, skal han ha mange år med lek, læring og moro. Å jeg tenker at det fanget han sitter på, på det bildet, kribler etter å lære han alt mulig! For det er en kjempegod farfar som kan mye.

Aleksander vet ikke så mye enda, men jeg håper han en dag som meg, kan se tilbake på mange fantastiske år fyllt med minner og opplevelser sammen med besteforeldrene sine. Det er iallefall noe som har betydd mye for meg oppigjennom! Å som bare betyr mer og mer. 

Håper han etterhvert forstår hvor utrolig heldig han er som ble født akkurat her, og at det eneste som setter grenser for de fremtidige mulighetene hans, det er fantasien og viljestyrken. 

Du har nok helt sikkert tenkt over mye av dette selv, å gjør det kanskje ofte. Jeg synes det er viktig at vi minner oss selv på hvor fantastisk heldige vi er! Å at de problemene vi har her, de kan det faktisk gå an å gjøre noe med. I motsetning til alle de som desverre ikke har så mye håp, å ikke engang vet hva en fremtid kan være..

Takk for oppmerksomheten ! Ta vare på de rundt deg, å klikk “lagre” en ekstra gang på harddisken i hodet, for å ta ekstra godt vare på de fine øyeblikkene.

#familie #besteforeldre #foreldre #barn #lykke #fremtid #trygghet #kjærlighet


 

10 kommentarer
    1. En utrolig viktig innlegg <3 jeg er så enige med det du skriver vi burde se mer rundt oss å være takknemlige hvor godt vi har det og nytte tiden sammen med familien for det er viktig.. Utrolig bra skrevet <3

    2. Jeg tror at folk glemmer å se hvor heldige de er på grunn av den evige jakten etter noe bedre. Stadig ser man frem til noe, enten det er ferien til sommeren, antall kg man skal gå ned eller noe man skal gjøre. Man glemmer å leve i nuet og glemmer å ta vare på dem rundt.
      Flott du setter fokus på et slikt viktig tema.

    3. Constanza Marcela: Tusen takk for at du leste innlegget 🙂 Og tusen takk for koselig kommentar 🙂 Det er utrolig viktig med familie, å mangan ganger forstår ikke folk det før det desverre er for sent…

    4. ordeneskraft: Så kjekt at du leste innlegget! Å det er desverre så sant så sant 🙁 Veldig trist at mange ikke kommer på hvor viktig det er, før de plutselig er oppi noe veldig vanskelig, å de skulle ønske de hadde brukt mer tid sammen før.. Helt sant det du skriver, at man alltid skal jakte på noe bedre. Jeg vet selv hvordan jeg er, men så tenker jeg at det er forskjell på å drømme, å fortsatt holde seg på jorden p ikke sveve 🙂

      Gøy at du leser bloggen min, p veldig gøy at du har begynt å blogge selv! 😀 Ha en magisk fredagskveld, å godt helg 🙂

Siste innlegg