INTERIØR FOR MANGE GENERASJONER SIDEN!

Vet dere hva dette er ? Det klarte ikke jeg å jette da farfar spurte meg her forleden.. Utrolig nok har det med interiør og gjøre, og det for veldig veldig lengesiden. Ja faktisk hører det verken til dette eller det forrige århundre…

 

 

Tro det eller ei. Dette er en gammel lysestake! En veldig praktisk en vel og merke.. Men kanskje ikke så praktisk nå i dag ? Spissen du ser i den ene enden er ment å sette denne staken rett i bordet med. Den fungerer på den måten at man setter et lys inn i den fra toppen, og skyver lyset lenger opp ettersom det brenner ned til kanten. Som du ser på bildet er det noen “hull” på siden. Inne i lysestaken er det også en liten trebit med en jern spiker på, som man skyver bort i hullene ettersom man skal få lyset høyere opp når det trengs mer. Veldig kult!!! 

 

 

Jeg har gjort litt søk på nettet for å finne ut hvor gammel denne er,uten hell. Har sendt mail til et museum for å høre, men det virker som det er vanskelig å få svar nå i ferietidene. Denne tilhører det ene paret mitt med oldeforeldre, og jeg synes det er veldig kult at jeg har hatt en oldefar som samlet på fine ting, og ting som betydde mye for han. Både interiør og gjenstander av betydning generelt. 

 

Denne tøffe hånden er en tobakkspipe fra 1800 talet. Hvor man putta tobakken under tommelen, og trakk inn i enden av “håndleddet”. Kanskje litt halvskummel for noen, men jeg synes det er utrolig stilig at slike “tulle” gjenstander også var å finne på en tid som vi kanskje bare tror var like svart og hvit som det man ser på filmene.. Bilder skulle man se så alvorlig ut som man klarte på, slik at humor og latter er kanskje ikke det første man tenker på når man ser på slekts bilder fra denne tiden.

 

En annen ting jeg bemerka meg da jeg var å så på disse tingene var denne hylla på veggen. Kan faktisk minne meg om hyller fra den skandinaviske stilen som er så populær for mange. Kanskje Bloomingville hadde en liten bomstringstid på denne tiden også.. Thihih..

 

Det er kult at det finnes et slikt sted som dette i familien, og det er enormt stilig at en interesse for ting og interiør faktisk kan spores opp veldig langt tilbake i tid. Det er mye av dette som ikke er innenfor alles interesse. Men familiehistorie er alltid og bli en del av ens egen historie.

 


 

Det er viktig å vite ting om røttene sine, å jeg ser det utrolig spennende å ta en tur tilbake i tid i ny og ne ^^ Man kan ikke reise forover i tid, men man kan på mange måter reise tilbake … ( På bildet ser du meg, oldemor og oldefar. Jeg husker begge veldig godt, men aller mest oldemor. )

Hvilket forhold har dere til deres røtter ? Tenk så kult at man nå i dag kan finne ut så mye 😀 Viss dere vet noe om disse tingene jeg har vært innom her, blir jeg kjempe glad om dere deler dette med meg i kommentarfeltet 🙂 Eller andre ting fra en tid langt langt borte… 

 


 

–> Lik gjerne bloggsiden min på facebook, for oppdateringer, tips og inspirasjon! <–  

–> @interiorbymarie på instagram <–

 

0 kommentarer

Siste innlegg