HØSTENS FINESTE OG STØRSTE HØYDEPUNKT!

Det er mye som skjer om høsten. Og noe av det morsomste, og på samme tid fineste jeg vet, er det dere skal få se nå ^^

 

 

Bak interiøret, de kunstige blomstene og de styla sofaputene, finnes det også mye i livet mitt som minner lite om glitter og glam! Faktisk noe av det mest koselige og mest levende jeg vet ^^ Som tidligere gårdsjente, er jeg vokst opp med sauelort under skoa, og fjøslukt i klærne. Sammen med mange mange fantastiske naturopplevelser og lærdommer jeg aldri ville vært foruten. Jeg vet at maten ikke vokser i butikkhyllene, og hvor mye arbeid det ligger bak hver eneste pakke med pinnekjøtt..

 

 

(De to første bildene her er tatt av søsteren min Trine.)

 

 

Det er tradisjon at han som er “heiesjef” springer foran drifta når den blir jaga ned. En opplevelse å se alle sauene komme løpende! Hele 7500 sauer var det, så det er ikke småtteri å holde styr på 🙂 For en jobb! Det står virkelig stor respekt av det gode arbeidet heiesjefen og alle hjelperene hans legger ned i dette.

 

 

 

Sauene samles på et område nær der hvor skillingen skal foregå, og blir skilt dagen etter. – Da blir de jaga inn i 3 store garder, i 2 puljer. Så går bønder m/familier/venner å finner sauene som hører til dem selv. 

I denne heia er det Onkelen min som er heiesjef. Jeg er vant med å dra opp på saueskilling hvert år fra jeg var liten av, men har hatt meg en “pause” borte fra dette noen år nå. Dette av ulike grunner. Nå er det “på`an” igjen, å vi er heldige som får være med familien vår opp, for opplevelsen og prøve å hjelpe til litt med å finne sauene deres 🙂 Virkelig stort det å nå kunne ta med seg sine egne barn på dette. – Jeg tror de lærer mye av å være med også.

 

 

 

 

 

Bare se på denne guttegjengen her da !! Aleksander, søskenbarnet hans Tristan og mitt søskenbarn Andreas som alle er født samme året 🙂 Kanskje de løper å samler sauer sammen i fremtiden ? Andreas er odelsgutt på gården jeg en gang i tiden var odelsjente på, så det blir spennende å se om han går i faren sine fotspor eller ikke ^^

 

 

 

 

 

Gleder meg allerede til neste år! Herlighet så gøy dette er 😀 Ekstra flaks hadde vi med været også i år, så det at fjellskoene mine ble stående igjen hjemme, det gjorde ingenting 🙂 Tørt og godt!

 

 

 

 

Farfar sine føtter har nok hatt sin karriere i heia… Men! Det å samles å få være med å se drifta + saueskillingen, det kommer alltid til å være stor stas for farfar. Lufta her oppe er definitivt den beste for han også ^^ For ikke å snakke om lukta av sau.. Den gjør alltid susen for farfar ^^

 

 

 

For mange er nok ikke dette interessant i det hele tatt.. Men om du har det litt i blodet, blir du nok aldri helt lei ^^ Det gjør iallfall ikke jeg! Hiv deg på om du har noen bekjente eller familie som sender sauene sine til heis. Dette er virkelig noe som må oppleves, og ikke minst så er det en viktig del av vår norske historie og kultur 🙂

 

–> FØLG GJERNE BLOGGEN MIN PÅ FACEBOOK, FOR OPPDATERINGE OG TIPS! <–

 

#friluftsliv #natur #bonde #sauer #familie #tradisjon #kultur 

1 kommentar
    1. Så mange fine bilder og så gøy å gjøre noe sammen med familien, spesielt når du har vokst opp med det 🙂 Også er det jo fint å føre tradisjonene videre 🙂

Siste innlegg