EN STOR DAG LIKE OM HJØRNET!

Da jeg for 6 år siden startet denne bloggen, bar jeg på fremtiden i magen. Tanker om det å bli foreldre svirret hele tiden, og vi gledet oss til å se hva det nye livet ville bringe oss.


For 6 år siden bar jeg på denne gutten. Han har vokst seg til å bli en livsglad, kreativ gutt med et stort hjerte for andre og et smil som går fra øre til øre. På onsdag starter et helt nytt og viktig kapittel i livet. Både for oss foreldre, men ikke minst for han som skal begynne på skolen.

Sommerfugler i magen, er beskrivende ord. Jeg husker selv hvordan det kriblet av spenning da jeg skulle legge meg om kvelden i forkant av 1. skoledag. Forventninger både på godt og vondt. Og nå har jeg en gutt i samme situasjon. Det er helt utrolig!


Før sommeren fikk han et hefte av forskjellig innhold som skulle tas med til første skoledag. Spørsmål om han selv og mulighet for å lime inn bilder. Sammen har vi ordna og han synes det er stas å vise frem bilder av minner, akkurat som meg selv.

Han elsker krypdyr, og har store filosofiske spørsmål. Han suger til seg lærdom, og kommer med kule fakta som jeg ikke skjønner hvor han har fått greie på. En klar skolegutt, som vi vil følge opp så godt vi kan. Enten det er for å støtte, motivere eller dele læreglede.

Barna skal lære å bli rustet for verden. Og vi har et ansvar som foreldre å gjøre det vi kan av veiledning, lærdom og ikke minst støtte. Det vil både bli gleder og motgang, slik er livet. Men vi ønsker selvfølgelig gledene i flertall <3

Trivsel er viktig, og mitt høyeste ønske for hans skolehverdag. For om du trives på skolen blir det andre lettere. Skal ikke gå for mye inn på mine barneskoleår, men jeg håper at min gutt får en mye bedre skolehverdag en det jeg opplevde i flertall <3 Jeg vet også at skolen kan være et fint sted, og er en viktig del av livet. Her dannes mange grunnlag, og vi muntrer opp til at skolen er trivelig sted. Alle må respektere hverandre og være mot andre som de vil at andre skal være mot en selv. Det er en «gyllen regel» og en som er i fokus her i huset.

Som min søster skrev det så fint her om dagen til sin eldste sønn, «Jeg gleder meg til alle de gode samtalene rundt leksene». Det var en veldig fin ting synes jeg, og jeg gleder meg masse til det samme <3 Stoltheten sprekker, tenk at jeg allerede er mor til en skolegutt!!

 


#tankeromskolestart #skolestart #førsteklassing

1 kommentar
    1. Stas
      Lykke til
      Husker godt første skole dagen din Marie.
      Det var en stor dag, og du var veldig flink på skolen.
      Mvh far

Siste innlegg