KJØKKENET FØR OG ETTER

Høsten 2020 malte jeg kjøkkenfrontene innvendig og utvendig, ordna nye knotter til dører og skuffer. Mannen fikk på plass plater mellom benk og skap, og  høsten 2022 la han gulv i stue og på kjøkken. Jammen ble nytt gulv prikken over i’en og kjøkkenet er ikke i nærheten av hva det var, om vi ser bort fra at selve innredningen er den samme.

Fargen vi har brukt heter «Stål 5839» fra Butinox. En fin gråfarge som harmonerer veldig med resten av fargevalgene her hjemme.

Jeg elsker å eksprimentere med ulike farger, å desto viktigere for meg er det å ha en «nøytral base» til grunn i rommene.

Liker godt å blande nytt, brukt, design og gamle skatter. Denne kaffekverna er et stykke nostalgisk arvegods fra gården min farmor vokste opp på. Herlig! Slike ting gir hjemmet sjel.

Hele prosessen starta med at jeg vaska alt med «Jotun spesialvask for Maling» , videre pussa jeg lett over, tørka av pusset og vaska en gang til.


2 strøk heft og 2 strøk maling. Brukte liten «møbel og interiør rulle» i skum for best mulig resultat. Tynn pensel i kanter. Var veldig nøye med malingen. Pussa mellom hvert eneste strøk… Malte alt stående fastmontert men tok av skapene for å komme til i krinkelkroker. Tidligere hull til håndtak ble sparklet igjen og det ble borra nye. Knotter og håndtak er fra IKEA.

 

Med ekstra små knotter som her, får man en følelse av at skapene er høyere som igjen gir mer takhøyde og et lekkert utrykk.

Ettersom vi bare bruker spisebordet i stuen til måltider, har vi kasta ut kjøkkenbordet. Det er erstattet med et «sminkebord» fra IKEA, som passa helt perfekt på størrelsen til å ha som et «lekse/tegne bord». Med skuff i til oppbevaring av fargeblyanter, tegneutstyr, lekseplaner osv ^^

Opprinnelig er kjøkkenet fra Bjerks Trevarefabrikk. Det er i heltre, beiset bjørk. Et skikkelig kvalitetskjøkken som vi har fornyet og tilpasset vår stil og smak, med maling. Om du skal i gang med samme prosess, anbefaler jeg grundig planlegging, og ingen snarveier for best mulig resultat. Prat med din nærmeste forhandler av maling og bruk god tid på alt forarbeid. Kan absolutt anbefale maling av kjøkken.

 

Takk for at dere titter innom bloggen min <3

– De beste hilsner fra Marie <3


Følg meg gjerne på Instagram for inspirasjon og tips <3 @interiorbymarie 

 

#kjøkken #oppussing #diy #gjenbruk #design #hjem #hus #renovering #interiør

0 kommentarer

Siste innlegg